UU stapt over op contactloos betalen als vervanger chipknip

Vanaf volgend jaar kun je niet meer betalen met chipknip. De UU kiest 'contactloos' betalen als opvolger.

Betalen bij universitaire parkeer-, snoep- en koffieautomaten gaat binnenkort via de NFC-chip die in bankpassen en mobiele telefoons zit. De chipknip verdwijnt.

Een kopje koffie halen in de pauze van een college? Dat doe je als student nu met je chipknip, die je op verschillende plekken in de binnenstad en in De Uithof kunt opladen.

Dat wordt allemaal anders vanaf 1 december 2014. Vanaf die datum worden de snoep- en koffieautomaten aangepast en moet je als UU'er betalen met een NFC-chip. Die chip zit in nieuwere bankpassen en mobiele telefoons en maakt contactloos betalen mogelijk.

Reden voor de overstap? De chipknip verdwijnt per 1 januari 2015. Nergens in Nederland kan je dan meer betalen met de chipknip, die in 1996 werd ingevoerd als alternatief betaalmiddel voor contant geld en pinnen.

De Universiteit Utrecht heeft gekozen voor NFC (Near Field Communication) als opvolger van de chipknip. Met deze communicatietechniek kun je contactloos betalen, door een met een NFC-chip uitgeruste smartphone of bankpas langs een lezer te vegen (swipen). Gebruikers van de ov-chipkaart zijn al bekend met deze manier van betalen.

Ook bij parkeerautomaten in De Uithof wordt deze contactloze betaalwijze ingevoerd, maar iets later. De automaten worden “in de loop van 2015” aangepast, laat een universitaire woordvoerder weten. Op dit moment betaal je bij veel parkeergelegenheden met chipknip of met muntgeld. Begin 2015 worden er tijdelijke pinvoorzieningen gecreëerd zodat autobezoekers giraal kunnen betalen totdat contactloos betalen mogelijk is.

Of iedereen meteen vanaf eind dit jaar kan betalen bij universitaire parkeer-, snoep- en koffieautomaten, is de vraag. Veel bankpassen zijn nog niet uitgerust met een NFC-chip. Bij ING hebben 6 van 8,5 miljoen passen momenteel een dergelijke chip en kun je kosteloos je pas vernieuwen. ABN Amro levert sinds dit jaar nieuwe, met NFC uitgeruste bankpassen als de huidige betaalpas van klanten aan vervanging toe is. Rabobank doet het op een andere manier: de bank heeft mobiele apps en NFC-stickers om contactloos betalen mogelijk te maken.

De Universiteit Utrecht heeft lang getwijfeld over wat de opvolger van de chipknip moest worden, vertelt contract- en leveranciersmanager Merijn Smelt. "We wilden eerst zeker weten of alle Nederlandse banken met NFC gingen werken. Toen dat zeker was, konden we kiezen voor contactloos betalen."

De chipknip is de laatste jaren al stilletjes aan het verdwijnen uit het Nederlandse betaalverkeer, maar veel hogescholen en universiteiten gebruiken 'm tot op de dag van vandaag nog. Smelt: "Het is een goed systeem omdat het mogelijk maakt dat studenten tijdens pauzes van colleges snel achter elkaar koffie kunnen halen. Pinnen of cash betalen gaat te langzaam. Gelukkig gaat contactloos betalen ook heel snel."

Andere onderwijsinstellingen moesten de afgelopen tijd ook op zoek naar een nieuw betaalsysteem. Studenten van de UvA en HvA moeten binnenkort tegoed op hun collegekaart laden om snoep en warme dranken te kopen. Ook Wageningen heeft zo'n systeem ingevoerd.

De Universiteit Utrecht heeft net als die universiteiten overwogen een eigen tegoedsysteem in te voeren, vertelt Smelt. "Maar nu de banken NFC gaan ondersteunen vonden we het niet nodig om een nieuw, gesloten systeem te ontwikkelen. Ook vonden wij een nieuw systeem veel moeite voor studenten die slechts zo nu en dan koffie halen."

En betalen via je ov-chipkaart, zoals nu ook met printen op de universiteit gebeurt, was dat geen optie? Smelt: "Dat had gekund, maar dat was aanbestedingstechnisch niet mogelijk. Dat systeem is alleen gemaakt voor printbetalingen."

Vanaf 1 december wordt het betaalsysteem op parkeer-, snoep- en koffieautomaten geleidelijk vervangen. Ook plakt de universiteit posters op de automaten om studenten te wijzen op de veranderingen. Op de site van automatenleverencier Selecta staat meer informatie over betalen met NFC.