UU stelt promotie over lustpil uit na vermoedens belangenverstrengeling

Still uit een promotievideo van Emotional Brain, een bedrijf uit Almere dat lustpillen ontwikkelt.

De Universiteit Utrecht heeft de promotie van neurofarmacoloog Jos Bloemers uitgesteld. Er zijn twijfels gerezen over de onafhankelijkheid van zijn promotoren en de beoordelingscommissie.

Bloemers zou morgen promoveren op onderzoek naar lustpillen voor vrouwen met een verminderd seksueel verlangen. Maar uit een uitzending van het tv-programma Zembla, dat donderdag uitgezonden wordt, blijkt dat er mogelijk sprake is van belangenverstrengeling.

Enkele promotoren en beoordelaars van het proefschrift blijken banden te hebben met Emotional Brain, een bedrijf dat lustpillen ontwikkelt. Bloemers is zelf wetenschappelijk directeur van dat bedrijf. Zijn promotie-onderzoek wordt ook betaald door Emotional Brain.

Een van zijn copromotoren van Bloemers is Adriaan Tuiten, directeur van Emotional Brain. Zijn promotoren Marcel Waldinger en Berend Olivier zitten in de wetenschappelijke adviesraad van Emotional Brain, evenals een lid van de beoordelingscommissie, namelijk de Amerikaanse onderzoeker Jim Pfaus. Een ander lid van de vijfkoppige beoordelingscommissie is klinisch psycholoog Walter Everaerd van de Universiteit van Amsterdam, die als adviseur aan het bedrijf verbonden is.

Na vragen van Zembla heeft de Universiteit Utrecht besloten om de promotie van Bloemers uit te stellen. De samenstelling van de beoordelingscommissie voldoet “niet aan alle eisen”, meldt de universiteit tegen Zembla. Door de nevenfuncties van de commissieleden kan de schijn van belangenverstrengeling "niet voldoende” vermeden worden. Een nieuwe beoordelingscommissie gaat het werk van Bloemers opnieuw toetsen.

Volgens copromotor en Emotional Brain-directeur Adriaan Tuiten is er wetenschappelijk niets mis met de promotie. Hij vindt dat Zembla een vooringenomen "anti-farmaceutische houding” heeft, zegt hij tegen NRC Handelsblad. "Ze zijn erop uit bedrijven kapot te maken met hun giftige leugens.”

De redactie van Zembla ontkent het bedrijf te willen zwartmaken, “Wij hebben gewoon vragen gesteld, en vervolgens heeft de universiteit maatregelen genomen."

Adriaan Tuiten was in 2013 te gast bij De Wereld Draait Door om te praten over de lustpil: