UU-student de oceaan op voor duurzaam doel

Marlous doet mee aan het project Quest for Change. Samen met negentien andere studenten vaart Marlous op het grote zeilschip De Morgenster van Sint Maarten naar Amsterdam. Onderweg bedenken ze hoe een groothandel in technische installatiematerialen voor de bouw, installatie en industrie, de meer duurzame producten onder de aandacht van hun klanten kunnen brengen. “Toen ik dit initiatief tegenkwam op LinkedIn, heb ik me meteen aangemeld. Ik wil al langer iets met duurzaamheid doen.”

De bijna afgestudeerde Marlous vindt het belangrijk dat er nu eens spijkers met koppen worden geslagen als het gaat om het verduurzamen van de wereld. “De wereld verandert op een negatieve manier, omdat we er niet zuinig genoeg mee omgaan. Het is zonde dat er heel veel plastic in de oceaan ligt en de temperatuur op aarde stijgt. Mensen zijn zich er wel van bewust, maar ze voeren nog geen veranderingen door in hun dagelijks leven.”

Plastic wagentje
Quest for Change is onderdeel van Clean 2 Antarctica, opgericht door twee idealisten die vorige maand zijn vertrokken om in een zelfgemaakt wagentje van plastic afval Antarctica over te steken. Zonnepanelen zorgen ervoor dat de wagen rijdt. “Zij laten met dit gekke en creatieve experiment zien wat je met afval kunt doen”, zegt Marlous.

Marlous studeert in december af en voordat ze aan haar nieuwe baan bij een accountants- en belastingadviesbedrijf begint, reist ze van eind januari tot begin maart over de Atlantische Oceaan. Zij en haar reisgenoten moeten niet alleen de boot schoonhouden en helpen bij het zeilen. Ondertussen moeten ze dus nadenken over duurzame oplossingen voor de handel. Dat kan beter op zee dan in een  vergaderzaal aan land, denkt de organisatie. “Je moet avontuur en ongemak omarmen om lastige problemen op te lossen. Zeilen over de eindeloze open oceaan kan creativiteit een boost geven”, staat op de site. Marlous: “Het wordt vermoeiend, omdat je ook ’s nachts moet zeilen. Maar is denk dat het een heel bijzondere ervaring is.

Het schip De Morgenster  is te volgen via MarineTraffic