UU-studenten bestrijden fietsendiefstal met data

Studenten van de Universiteit Utrecht hebben een website ontwikkeld waarop ze data verzamelen over fietsdiefstal in Utrecht. Hiermee willen ze laten zien waar de meeste fietsen worden gestolen en waar je je fiets dus beter niet kunt stallen.

In Utrecht worden iedere dag meer dan tien fietsen bij de politie aangegeven als gestolen, maar dat zijn lang niet alle fietsen die per dag verdwijnen. “De fietsen die bij de politie worden gemeld, zijn voornamelijk dure fietsen. Studenten geven een gestolen fiets bijna nooit aan”, vertelt Nikos Kampanos.

Nikos is één van de vijf studenten die de website om alle gestolen fietsen in kaart te brengen, bedachten. De Young Innovators League is een honoursprogramma dat naast de gewone master gevolgd wordt. “Voor de Young Innovators League kregen we de opdracht om een maatschappelijk probleem op te lossen met behulp van big data en nieuwe technologie. De gemeente Utrecht vroeg ons vervolgens om met een voorstel te komen hoe het grote aantal fietsendiefstallen in Utrecht gereduceerd kan worden

De website moet verandering brengen in het gebrek aan cijfers over fietsendiefstal. “Door zelf gegevens te verzamelen, willen we zichtbaar maken hoe en waar een fiets is gestolen”, vertelt Nikos.

Op de website kunnen Utrechters een profiel plaatsen van hun fiets met een foto en gegevens als het framenummer en type fiets. Wanneer de fiets wordt gestolen, is het makkelijker om aangifte te doen, omdat alle gegevens al bekend zijn. Ook kan het profiel op sociale media worden gedeeld zodat de tweewieler misschien nog wordt teruggevonden.

De website wordt de komende maanden in samenwerking met de gemeente Utrecht en het Centrum Fietsdiefstal afgemaakt.

Tags: fiets | big data