UU-studenten gaan onderzoek doen met studenten in Paramaribo

De studenten van B&O die op weg zijn naar Paramaribo.

Studenten van de opleiding Bestuurs- & Organisatiewetenschap gaan samenwerken met studenten van de Anton de Kom Universiteit in Suriname. Op 12 november vliegen 28 honoursstudenten voor dit doel naar Paramaribo. In december zullen er op DUB verschillende blogs van deze studenten verschijnen.

Een groep van 28 honoursstudenten reist zaterdag af naar Paramaribo. Ze gaan samen met tien studenten van de Anton de Kom Universiteit tien verschillende onderzoeken doen die te maken hebben met de kracht van de Surinaamse samenleving. Zo gaan ze onder meer kijken naar de taal- en cultuurbarrières in het onderwijs, de ons-kent-ons-cultuur, tienerzwangerschappen en de medische zorg.

Het is niet de eerste keer dat studenten van de Bijlhouwerstraat naar het buitenland vertrekken voor een onderzoek. Zij zin eerder al geweest naar Indonesië en Brazilië.

Emilie Brennikmeyer verzorgt de communicatie vanuit de commissie die de onderzoeksreis organiseert. Zij leidt het project van de B&O-studenten in.

Op onderzoek in Paramaribo

Zaterdag 12 november reizen we met een groep van 28 honoursstudenten voor een periode van zes weken naar Paramaribo. Hier gaan we onderzoek doen naar verschillende sociaal-maatschappelijke vraagstukken. Dit doen wij in het kader van het Research Project: een tweejaarlijks, uniek en grensoverschrijdend onderzoeksproject van de studie Bestuurs- & Organisatiewetenschap.

Het Research Project is ontstaan vanuit een samenwerking tussen studievereniging Perikles en de opleiding. Vanuit de gedachte ‘voor en door studenten’ wordt nu voor de vijfde keer, door een achtkoppige commissie, een onderzoek in het buitenland gestart.

De Research Project Commissie is sinds december 2015 bezig met de vormgeving van het internationale onderzoeksproject. Zo heeft de commissie de bestemming gekozen, het onderzoeksthema gespecificeerd en de twintig honoursstudenten geselecteerd die samen met de commissie naar Paramaribo afreizen.

Gedurende zes weken gaan de twintig geselecteerde studenten onderzoek doen naar ‘publieke waardecreatie die voortkomt uit maatschappelijke zelforganisatie’. De studenten zullen zich richten op verschillende samenwerkingsverbanden tussen burgers, organisaties en/of private partijen en nagaan in hoeverre deze initiatieven bijdragen aan een verbetering van de Surinaamse samenleving. De studenten gaan op zoek naar de ‘kracht van de Surinaamse samenleving’. Binnen dit overkoepelende hoofdthema staan drie onderzoekpijlers centraal: Onderwijs & Opleiding, Zorg & Welzijn en Taal & Cultuur.

De deelnemers zullen hun onderzoek niet alleen uitvoeren. Alle duo’s zijn gekoppeld aan een student van de Anton de Kom Universiteit in Paramaribo. De afgelopen paar weken hebben de onderzoeksduo’s via Skype en mail contact gezocht met hun Surinaamse buddy en gezamenlijk een onderzoeksopzet geschreven. Uiteindelijk zullen alle trio’s samen toewerken naar een eigen onderzoeksartikel.

Op 5 april 2017 zullen tijdens het Research Project Symposium alle onderzoeksartikelen gepresenteerd worden. De onderzoeksartikelen worden gebundeld. Ook dit werk wordt gepresenteerd op het symposium.

Meer informatie is te vinden op de website van het Research Project, op Facebook en Instagram.