UU-studenten gebombardeerd met (spam)mails

UU-studenten krijgen sinds dinsdag ongewenste mail. Het groepsmailadres van alle UU-studenten is uitgelekt.

Met het bewuste adres kan je in één klap de gehele studentenpopulatie mailen. Het adres hoort geheim te zijn, maar staat vermeld op een nieuwe intranetsite van de UU. Om die reden kan er nu misbruik van gemaakt worden.

Op dinsdag ontvingen alle 30.000 studenten al een spammail van studieboekensite Boek2000.nl ("goedkoper dan studystore!"), op woensdag blijkt ook een groepsmailadres van alle Geesteswetenschappen-studenten misbruikt te worden. Studenten zouden vele mailtjes van medestudenten krijgen.

Genieten. Iemand heeft het mailadres voor heel geesteswetenschappen gevonden. #spam @dubnieuws

Wed Jan 23 11:15:17 +0000 2013 from Twitter for iPhone

Daniel de Kruijf

@dutchdaniel

Daniel de Kruijf

Iemand was zo slim een mail te sturen en daar >10000 studenten aan toe te voegen. Als iedereen op reply all blijft drukken wordt het leuk.

Wed Jan 23 11:52:50 +0000 2013 from TweetDeck

Marjolein

@lamoderetro

Marjolein

DUB heeft het ICT Service Centrum woensdagochtend op de hoogte gesteld van het uitlekken van het groepsmailadres. Het ICT Service Centrum kan nog geen toelichting geven op deze zaak. (Inmiddels wel. Zie update onderaan het artikel.)

Het adres om alle studenten te bereiken staat op UniTeams, de nieuwe teamsite van de UU, waar onder meer de universiteitsraad raadsstukken plaatst.

Alle studenten kregen dinsdag een mail van de universiteitsraad met een link naar de teamsite. Via deze route is het groepsmailadres waarschijnlijk bekend geworden.

Er staat op de teamsite ook een maildres om alle medewerkers in één keer te bestoken. Dat is tot op heden - voor zover bekend - niet misbruikt.

Update 13:00: Alle studenten kregen dinsdag de Boek2000-mail, bij Geesteswetenschappen krijgen studenten daarbovenop nog mails via het facultaire groepsmailadres.

Update 14:35: Alle uitgelekte mailinglijsten zijn geblokkeerd en daardoor niet meer te gebruiken, laat chief information security officer René Ritzen aan DUB weten. "We gaan onderzoeken hoe het gekomen is, en hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen."

Tags: spam | e-mail | ict