UU-studenten krijgen geen vrije dag voor leenstelseldemonstratie

Studentenunie VIDIUS roept studenten met spandoeken op om op 14 november naar het Malieveld te komen.

Colleges van de Universiteit Utrecht gaan gewoon door tijdens de landelijke manifestatie tegen het leenstelsel op vrijdag 14 november. In 2011 kregen studenten nog een vrije dag om te demonstreren in Den Haag.

Ga je op 14 november demonstreren in Den Haag? Dan moet je wel een of meerdere colleges missen. De Universiteit Utrecht is niet van plan het onderwijsrooster aan te passen voor studenten die willen protesteren tegen het leenstelsel.

"Onderwijs krijgt bij ons altijd voorrang", zei rector Bert van der Zwaan maandag tegen leden van de U-raad die om een onderwijsvrije dag vroegen. Ook komt er geen financiële bijdrage aan het protest.

Hoe anders was het in 2011, bij een landelijk protest tegen de langstudeerboete en andere hogeronderwijsbezuinigingen van het kabinet-Rutte I. Toen werd er een dag geen college gegeven en regelde de universiteit bussen voor hoogleraren die naar Den Haag trokken. "We ondersteunen de acties en zien graag dat onze studenten aan de demonstratie in Den Haag deelnemen", zei collegevoorzitter Yvonne van Rooy destijds.

Nu zijn de kaarten heel anders geschud. Universiteiten zijn namelijk voorstander van de afschaffing van de basisbeurs, omdat de opbrengsten van de bezuinigingen terugvloeien naar het hoger onderwijs. Rector Van der Zwaan sprak maandag dan ook bewust over "studentenprotest" en niet over een zaak waar universiteitsbesturen zich kwaad over maken.

Een aantal hogeronderwijsinstellingen komt hun studenten wel tegemoet. Fontys Hogescholen sponsort de demonstratie met een symbolisch bedrag van 3350 euro (één jaar basisbeurs voor een uitwonende student). En Nijmeegse studenten kunnen hun treinkaartje naar Den Haag bij de Radboud Universiteit declareren.

WTF'je van de dag: De Radboud Universiteiten gaat reiskosten vergoeden voor studenten die naar demonstratie tegen sociaal leenstelsel gaan.

— Rick Nederend (@RickNederend) 3 november 2014

Dinsdagmiddag vergadert de Tweede Kamer over de invoering van het leenstelsel. Behalve coalitiepartijen VVD en PvdA steunen ook GroenLinks en D66 het wetsvoorstel om de studiebeurs af te schaffen. Die laatste twee partijen zijn nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer.

Tijdens de landelijke demonstratie tegen het leenstelsel op 14 november is de wet waarschijnlijk al goedgekeurd door de Tweede Kamer. Maar LSVb-voorzitter Tom Hoven liet eerder al weten dat het protest vooral bedoeld is om de senatoren in de Eerste Kamer op andere gedachten te brengen.