UU-studenten krijgen vaker colleges in de vooravond

Een groter deel van de hoor- en werkcolleges zal gegeven worden tussen 17.15 uur en 19.00 uur. Foto: Maria Salaru.

College tussen 5 en 7? Wen er maar alvast aan. Vanaf dit jaar worden vakken namelijk vaker ingeroosterd op een tijdstip dat de rest van Nederland aan de eettafel zit.

Onderwijs in de vooravond: veel studenten en docenten hebben er geen zin in maar toch zal het aan de Universiteit Utrecht vaker gebeuren. Om kosten te besparen zal een groter deel van de hoor- en werkcolleges gegeven worden tussen 17.15 uur en 19.00 uur.

Het timeslot tussen 5 en 7 was al langer beschikbaar, maar werd nog niet bij alle opleidingen intensief gebruikt. Dit jaar wordt dat anders: alle faculteiten gaan vaker roosteren in de vooravond. De zogeheten 48-urige onderwijstijd (maandag t/m donderdag van 9 tot 7 en vrijdag van 9 tot 5) geldt nu overal.

Ruimtegebrek is de belangrijkste reden om vaker in de vooravond te roosteren. De Universiteit Utrecht heeft al jaren terug besloten te krimpen in het aantal vierkante meters, om kosten op huisvesting te besparen. Resultaat: minder onderwijsruimtes, terwijl het aantal studenten is gelijkgebleven.

Het zal vanaf dit studiejaar daarom vaker voorkomen dat docenten en studenten moeten uitwijken naar het timeslot tussen 5 en 7, zegt projectleider Ceel Roozeboom, hoofd Huisvesting & Services Centrumgebied. "De mogelijkheden om colleges overdag te plannen worden beperkter."

Daarnaast zullen de geplande sluiting van het Van Unnik (medio 2017) en de renovatie van het Minnaertgebouw de komende jaren impact hebben op het gebruik van de onderwijsruimten, aldus Roozeboom.

Maar zitten studenten en docenten wel te wachten op meer colleges rond etenstijd? Dat is maar de vraag. Onder docenten in de faculteitsraad van Geowetenschappen klonk afgelopen studiejaar nogal wat gemor toen de plannen gepresenteerd werden. De docenten vrezen dat de motivatie en de concentratie van studenten in de vooravond verslappen, en vinden ook dat de werktijden ten koste gaan van familie thuis.

De invoering van de 48-urige onderwijstijd heeft ook gevolgen voor ondersteunend personeel. Van schoonmakers, receptionisten en audiovisuele ondersteuners wordt nu ook verwacht dat ze vaker tot 19.00 uur werken.

Aan de Wageningen Universiteit speelt de discussie over het verruimen van collegetijden ook. Het Wagenings college van bestuur wil daar met avondcolleges kosten besparen, maar studenten en docenten zijn kritisch.