UU trekt 10 miljoen uit om academische sterspelers te werven

Net als in de voetballerij vragen toponderzoekers tegenwoordig hoge bedragen bij transfers. Foto: flickr.com/photos/nathancongleton/13366135565

De Universiteit Utrecht stopt 10 miljoen euro in een fonds om internationale toponderzoekers aan te trekken. Dat staat in de conceptbegroting voor 2015.

Het is "een fonds waarmee je sterspelers aantrekt", zo lichtte rector Bert van der Zwaan vorige week toe in een commissievergadering van de universiteitsraad. Een eenmalige investering van 10 miljoen euro om internationaal toptalent naar Utrecht te lokken.

Soms ketst een transfer af omdat kandidaten een hoger salaris eisen, maar vaker omdat de academische sterspelers allerlei prijzige voorwaarden op tafel leggen, legde Van der Zwaan uit aan de raad. Buitenlanders zouden extra personele capaciteit (aio's en postdocs) vragen, of eisen dat Utrecht minstens even goede apparatuur aanschaft als de universiteit waar ze op dat moment werkzaam zijn.

"Dat vergt behoorlijk wat middelen", aldus Van der Zwaan. "In de concurrentie met internationale universiteiten komen we vaak nèt dat beetje tekort om hoogleraren van buiten hiernaartoe te halen."

In de Verenigde Staten worden miljoenen geboden voor talentvolle onderzoekers, vertelde Van der Zwaan aan de raad. "Voor groepen wordt tegenwoordig soms 10 tot 20 miljoen dollar geboden. Amerikaanse hoogleraren worden eigenlijk pas wakker bij bedragen boven de 7,5 miljoen dollar."

De raad vroeg zich daarop af of 10 miljoen euro wel voldoende was, als er met dit soort bedragen gesmeten wordt? Kan Utrecht met het fonds dan slechts één toponderzoeker aantrekken?

Van der Zwaan: "Volgens de Amerikaanse norm wel, maar niet volgens de Nederlandse norm. Nederlandse universiteiten hebben namelijk vaak al veel infrastructuur en voorzieningen. We verwachten daarom met dit fonds maximaal tien en minimaal vijf steraankopen te kunnen doen."

Het 'sterrenfonds' is een eenmalige investering van de Universiteit Utrecht. De financiele injectie is mogelijk omdat de Universiteit Utrecht in 2013 een financieel overschot van 45 miljoen euro had

Het geld komt bovenop de investeringen (26,5 miljoen euro) die gedaan worden in de vier strategische thema's van de Universiteit Utrecht. Een groot deel van die financiering wordt ook gestoken in het werven van onderzoekers.