UU valt net buiten top 50 Shanghai-lijst

De Universiteit Utrecht is nog steeds de hoogstklasseerde Nederlandse universiteit in de zogeheten Shanghai-ranking. De UU valt wel buiten de top 50 van beste onderzoeksuniversiteiten ter wereld.

Utrecht deelt dit jaar de 53ste plaats in de Academic Ranking of World Universities. Vorig jaar eindigde de UU nog 48ste op de prestigieuze ranglijst van de Jiao Tong universiteit in Shanghai.

Utrecht is wel de bestscorende Nederlandse universiteit op de lijst, een positie die de UU sinds de eerste editie van de ranking tien jaar geleden inneemt. Als alleen gekeken wordt naar Europese universiteiten neemt de UU net als vorig jaar een 12e plaats in.

De tweede Nederlandse universiteit, Leiden, deed ook een stapje terug, van 65 naar 73. Leiden en Utrecht zijn de enige Nederlandse universiteiten in de top 100. Nijmegen, Groningen, Wageningen en de VU behoren wel tot de 150 beste universiteiten.

In de Shanghai-ranking worden universiteiten beoordeeld op zes indicatoren waarbij onderzoeksprestaties centraal staan. Aan de hand van deze data wordt een lijst van de 500 beste universiteiten opgesteld. Utrecht scoort vooral goed in citatie-indexen en publicaties in wetenschappelijke toptijdschriften Nature en Science.

De lijst wordt aangevoerd door vier Amerikaanse universiteiten: Harvard, Stanford, MIT en Berkeley. Cambridge is op de vijfde positie de eerste Britse universiteit.

Dinsdagavond werden ook de deellijsten per wetenschappelijke disciplines bekendgemaakt. In de Natuurkunde en Wiskunde staat de UU als beste Nederlandse universiteit vermeld op een 42ste plaats. In de Life Sciences behoort Utrecht tot een groep universiteiten die de plaatsen 50-75 innemen. Deze posities worden verder niet gespecificeerd. Wageningen is op gebied van Life Sciences de beste Nederlandse universiteit op plaats 39.

Als het gaat om de medische en farmaceutische onderzoeksprestaties eindigt de UU tussen de universiteiten op de plaatsen 100 tot 150. Leiden, Amsterdam en Rotterdam staan wel in de top 100. Ook bij de Sociale Wetenschappers staat de UU tussen de 100ste en 150ste plaats. Hier scoort vooral de Universiteit van Amsterdam hoog.