UvA eist dat bezetters Maagdenhuis direct verlaten

Het bestuur van de Universiteit van Amsterdam eist dat de actievoerders in het Maagdenhuis het pand onmiddellijk verlaten. Gebeurt dit niet, dan volgt een gang naar de rechter.

“Het leek erop dat dit voorkomen kon worden door goed overleg, maar helaas is dit niet mogelijk gebleken”, laat de UvA woensdagmiddag weten. Die conclusie volgt op een persconferentie vanmorgen van enkele actievoerders van De Nieuwe Universiteit. Daarin eisten ze opnieuw aftreden van het College van Bestuur en lieten ze weten dat er vanaf maandag hardere acties gevoerd zouden gaan worden.

De universiteit was daar naar eigen zeggen stomverbaasd over, omdat er gisteravond overeenstemming zou zijn bereikt met een delegatie van de Maagdenhuisbezetters. “De delegatie waarmee is gesproken, was akkoord en de onderhandelaars hebben het akkoord volgens afspraak voluit verdedigd”, aldus het persbericht.

Maar UvA-docent Rudolf Valkhoff verklaarde vanmorgen: “Wij verwerpen het ultimatum van het CvB om onder dwang van juridische procedures het Maagdenhuis te verlaten. Dit zijn maatregelen die de nek breken van jonge idealistische mensen die zich inzetten voor goed onderwijs. Dit is puur cynisme.”

Sinds de bezetting van het bestuursgebouw van de UvA eind februari begon heeft het bestuur een aantal toezeggingen gedaan, bijvoorbeeld over meer inspraak en meer vaste contracten. Ook worden er twee commissies gevormd die de onderzoek gaan doen naar de financiën van de instelling en naar mogelijkheden voor verdere democratisering.