UvA geeft inschrijfgeld masterstudenten terug

Masteropleidingen sociale wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam vragen geen geld meer aan studenten die meedoen aan de selectieprocedure. PvdA-Kamerlid Mohandis had er vragen over gesteld. Ook Utrecht vraagt inschrijfgeld.

Mohandis wilde van minister Bussemaker weten of het wettelijk wel is toegestaan dat de Graduate School of Social Sciences van de UvA honderd euro vraagt aan alle studenten die zich inschrijven voor een selectieve master. Hij zette ook vraagtekens bij het inschrijfgeld dat de universiteiten van Leiden en Utrecht vragen aan Nederlandse en andere EU-studenten met een buitenlands bachelordiploma.

Minister Bussemaker heeft de Kamervragen nog niet beantwoord, maar de Universiteit van Amsterdam heeft het inschrijfgeld inmiddels afgeschaft. De graduate school voor sociale wetenschappen geeft het inschrijfgeld bovendien terug aan masterstudenten in spe die het al betaald hadden.

Of de vragen van Mohandis een rol hebben gespeeld is niet duidelijk. Volgens het bestuur is het advies van de facultaire studentenraad opgevolgd en was het inschrijfgeld alleen bedoeld om het aantal niet-serieuze aanmeldingen voor de opleidingen terug te dringen. Het bestuur gaat samen met studenten en docenten onderzoeken of er alternatieve maatregelen denkbaar zijn, of dat het inschrijfgeld toch de beste maatregel is.