UvA komt actievoerders tegemoet

UPDATE - Het bestuur van de Universiteit van Amsterdam belooft meer inspraak, meer openheid over de financiën en meer vaste contracten. Dat schrijft collegevoorzitter Louise Gunning vandaag in een brief aan studenten en medewerkers. De actievoerders blijven sceptisch.

Het Amsterdamse college van bestuur heeft een lijst opgesteld van tien uitgangspunten voor het vervolgdebat met de actievoerders. Zo moet de medezeggenschap voortaan instemmen met de verdeling van geld over de verschillende faculteiten en mag de hele academische gemeenschap meebeslissen over de bouw van een nieuwe universiteitsbibliotheek. De hal van het Maagdenhuis kan beschikbaar blijven voor debat, “onder voorbehoud van afspraken over beheer en veiligheid”.

Volgens het college van bestuur lopen de eisen van de actievoerders af en toe uiteen, maar is wel duidelijk dat studenten en medewerkers het gevoel hebben “gaandeweg het hart van de universiteit kwijt te raken”. Na een “moment van bezinning” komt het bestuur daarom nu met enkele toezeggingen.

De tien punten zijn niet allemaal even concreet, maar het gaat dan ook om een startpunt voor verdere onderhandelingen. “Wij beseffen dat een en ander nader uitgewerkt moet worden, in samenwerking met de academische gemeenschap”, aldus Gunning. Sommige veranderingen zijn bovendien niet zo een, twee, drie geregeld, over andere “bestaan verschillen van inzicht over de uitvoering”.

UPDATE
De actievoerders van De Nieuwe Universiteit blijven voorlopig sceptisch. “We juichen het uitgangspunt toe”, zegt docent Rudolf Valkhoff, “maar hiermee is geenszins het geschonden vertrouwen hersteld, omdat er wederom geen heldere toezeggingen worden gedaan.” Aftreden is volgens hem het enige wat “realistisch gezien” het vertrouwen in het bestuur zou kunnen herstellen.

Het is niet te veel om duidelijke toezeggingen te verwachten, vindt een andere actievoerder in het Maagdenhuis. “Het is al een maand geleden dat het Bungehuis werd bezet. Na zoveel tijd mogen we toch wel meer verwachten dan drie A4’tjes met vage punten?” Maar een officiële reactie is dit nog niet: vanavond gaan de studenten over de brief vergaderen.

De onrust in Amsterdam begon begin februari met de bezetting van de faculteit geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Het Bungehuis werd na elf dagen actie ontruimd door de mobiele eenheid, waarna studenten een dag later het Maagdenhuis binnenvielen.