UvA zet na Utrecht de fixus misschien ook overboord

Vooralsnog is de Utrechtse rechtenopleiding de enige in de randstad die de numerus fixus weer afschaft.  De Universiteit van Amsterdam beraadt zich daar nu ook op.

De landelijke numerus fixus voor juridische opleidingen – die sinds september 2013 voor het eerst gold – heeft voor de Universiteit Utrecht te veel nadelen, meldt het digitale universiteitsblad DUB. Vanaf aankomend collegejaar staan de deuren weer open voor alle studenten.

Vorige week dacht de Universiteit van Amsterdam nog dat er een afspraak was. Alle vier de randstadfaculteiten zouden volgend jaar vasthouden aan een numerus fixus, om onverwachte studentenstromen te voorkomen. Maar een woordvoerder van de Universiteit Utrecht laat desgevraagd weten dat pas deze week is besloten de studentenstop toch af te schaffen.

De Universiteit van Amsterdam is “zich aan het beraden”, laat een woordvoerder weten. Aan de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit leidt het besluit van Utrecht nog niet tot plannen om ook te stoppen met de numerus fixus.

De UU is vooralsnog dus de enige van de vier Randstedelijke universiteiten die iedereen weer toelaat, maar de faculteit denkt niet dat het zal leiden tot een enorme toeloop: “We gaan ervan uit dat we het aantal aanmeldingen goed kunnen stroomlijnen, vooral dankzij de matching van studenten”, aldus een woordvoerder.

Rechtenopleidingen zijn al jaren enorm populair. Zo populair dat sommige de toeloop niet aankonden. Toen de kritiek op massale opleidingen in 2010 toenam, leek het de universiteiten logisch om met een numerus fixus te beginnen voor grote studies als psychologie en rechten, die bijna overal worden aangeboden.

Na twee jaar steggelen was het dan eindelijk zover: per september 2013 werd er een landelijke numerus fixus vastgesteld. Handiger dan een studentenstop per opleiding, was de gedachte. Dan kloppen er niet ineens heel veel studenten aan bij opleidingen die geen fixus instellen, en prijzen opleidingen met een studentenstop zich niet uit de markt.

Afgelopen september konden in totaal 4.930 eerstejaars aan een rechtenstudie beginnen, maar lag het aantal aanmeldingen een stuk lager. Sommige universiteiten begonnen al snel te morren: het aantal aanmeldingen kelderde ten opzichte van vorig jaar en de administratieve lasten zouden te hoog zijn. Volgens de VSNU gaan naast de UU ook de universiteiten van Tilburg, Nijmegen, Rotterdam en Maastricht volgend jaar iedereen weer toelaten.