UVSV: ‘KMT zonder ontgroening is het meest gezellig’

De ranking van de UVSV van meest gezellige kennismakingstijd

Welke vereniging heeft de meest actieve leden? Waar is een borrel- en waar een feestcultuur? En waar moet je terecht voor tradities? Het verenigingsdebat op dinsdag moet de eerstejaars een beeld geven van de verschillen tussen de zeven gezelligheidsverenigingen die verbonden zijn aan de Federatie Utrechtse Gezelligheidsverenigingen (FUG). Elke vereniging neemt een stelling voor haar rekening en geeft dan een ranking van de verenigingen.

Wel of niet lid worden
Voor veel eerstejaars is de UIT de tijd om wel of niet lid te worden van een gezelligheidsvereniging? Zo ja, voor welke kies je dan? Ze willen weten wat ze kunnen verwachten. En of het te combineren is met de studie.

De vraag is of studenten terughoudender zijn geworden om lid te worden omdat de gezelligheidsverenigingen de afgelopen jaren onder vuur kwamen te liggen vanwege excessen bij de kennismakingstijd. Of is juist zo'n ontgroening een weg naar de elite, zoals Cees Willemsen in zijn boek over de geschiedenis van Veritas stelt.

RamBam affaire
In Utrecht kwam de vereniging UVSV in het nieuws naar aanleiding van een uitzending van het programma Rambam. Een reporter was undercover gegaan bij de ontgroening en de beelden zouden ‘een naar beeld’ oproepen, aldus de rector van de Universiteit Utrecht in januari. UVSV mocht een tijdje niet meedoen aan academische plechtigheden van de UU en kreeg voorwaardelijk geen bestuursbeurzen.

Na een onderzoek bleek de soep niet zo heet gegeten als hij was opgediend. De vereniging was niet over de schreef gegaan en de sancties werden ingetrokken. Wel meldde de universiteit dat ze in discussie wil gaan met de verenigingen over het gezellig maken van de kennismakingstijd. Volgens het universiteitsbestuur moet de introductie veilige kennismakingstijd zijn, waarbij de gezondheid, persoonlijke integriteit en hygiëne van aspirant-leden te allen tijde gewaarborgd is. Ontgroening zou niet meer van deze tijd zijn. De meeste verenigingen verdedigen hun kennismakingstijd omdat het een band voor het leven tussen de aankomende leden zou scheppen.

Positief criterium
Diepgaand werd niet op dit thema ingegaan bij dit verenigingsdebat. De affaire werd kort genoemd en UVSV mocht de verenigingen ranken naar aanleiding van de vraag: 'Bij welke vereniging is de kennismakingstijd het gezelligst?' Haar antwoord was opvallend. Zij zette Biton op plek 1 omdat deze vereniging géén ontgroening heeft - blijkbaar een positief criterium. Veritas plaatste ze onderaan omdat een ontgroening met mannen én vrouwen haar extra zwaar leek. Dat werd beaamd door de preses van Veritas. “We hebben twee weken kennismakingstijd met mannen en vrouwen samen. Wat we doen, kan ervaren worden als fysiek zwaar. Maar het blijft wel kennismakingstijd. Het wordt bij ons niet ongezellig”, zei preses Anna Hoek.

Handgeschreven brieven
De verenigingen hebben verschillende criteria om de nieuwe studenten enthousiast te maken. USC is de vereniging van de tradities. Bijvoorbeeld door het samen zingen van liederen. Ook SSR-nu scoort hoog op dit gebied. Deze christelijke vereniging heeft de traditie dat elke man een handgeschreven brief schrijft aan een vrouwelijk lid. En de vrouw beantwoordt deze brief ook met een handgeschreven reactie. Bij UMTC wordt de kleinschaligheid aangeprezen, bij Veritas de toffe feesten, Unitas maakt zich op voor een eeuwfeest en Biton verkoopt zichzelf als de enige vereniging met kippen als huisdieren.