Vaarwel Mentimeter, hallo Wooclap

Foto: Flickr / Sebastiaan ter Burg

Zeker de afgelopen anderhalf jaar werd Mentimeter veel gebruikt in het Utrechtse onderwijs. Online was het een mooi instrument voor docenten om studenten bij de les te houden en het onderwijs actiever te maken. Met de software kan aan alle studenten gevraagd worden om via hun telefoon of laptop te stemmen, voorkeuren uit te spreken of meerkeuzevragen te beantwoorden. De uitslagen zijn daarna meteen te zien.

Eind vorig jaar constateerde de universiteit dat er privacy-risico’s zaten aan het gebruik van de tool. Het grootste probleem is dat verschillende Amerikaanse bedrijven toegang hebben tot gegevens. Daardoor is niet te garanderen dat wordt voldaan aan Europese standaarden en privacy-schendingen worden voorkomen. Veel docenten waren vervolgens bang dat een geliefd instrument waar ze al veel tijd en energie in hadden gestoken, zou wegvallen.

Omdat er ook een nieuwe aanbestedingsronde voor de stemsoftware aan zat te komen, werd Mentimeter door het UU-bestuur lange tijd gedoogd. In de voorbereiding van de aanbestedingsronde werd echter duidelijk dat de leverancier van Mentimeter de privacy-problemen niet “kan en wil oplossen”, zo staat in een nota aan de U-raad te lezen.

Daarop besloot de UU het gebruik van Mentimeter af te bouwen. Na blok 2 mag de tool niet meer worden ingezet. Ook de universiteiten van Amsterdam, de TU Eindhoven en de Hogeschool Utrecht stopten inmiddels met Mentimeter.

Sinds begin dit jaar wordt aan de UU Wooclap als alternatieve voting tool aangeboden. De software van het Belgische bedrijf verschilt van die van Mentimeter, maar “functioneert voldoende om hetzelfde doel te bereiken”, constateert de UU op basis van een kleine pilot. De Amsterdamse universiteiten, Twente en Maastricht rapporteren bovendien positief over Wooclap.

Bijkomend voordeel is dat Wooclap in de komende vier jaar is te gebruiken voor een bedrag dat onder de aanbestedingsgrens ligt. Daardoor is het niet vereist meerdere partijen offertes te laten indienen.

Eerder dit jaar besloot de UU al te stoppen met videobeldienst Zoom. Ook daar waren problemen met de privacy van de gebruikers die niet opgelost konden worden.