Valt wel mee met nepselectie, zegt minister

Er zijn nauwelijks opleidingen die aankomende studenten aan nepselectie onderwerpen. Minister Bussemaker kon slechts één voorbeeld vinden, schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Begin november waarschuwde de Keuzegids Universiteiten voor nepselectie. Opleidingen wekken soms de indruk dat ze hun studenten mogen selecteren, terwijl ze alleen maar studiekeuzeactiviteiten mogen aanbieden en een advies mogen geven.

De Keuzegids noemde bij verschijnen de Tilburgse opleiding global law als voorbeeld. In een interview erkende de vicedecaan dat zijn opleiding het randje opzocht, maar volgens hem was er geen sprake van nepselectie. “Het is eerder een service aan de student.”

Minister Bussemaker heeft de Onderwijsinspectie verzocht naar deze opleiding te kijken. “Verder heb ik geen signalen ontvangen van misbruik van de studiekeuzecheck”, voegt ze eraan toe. Ze maakt zich dan ook geen zorgen. “Niettemin zal ik de ontwikkelingen en de signalen die zich voordoen bij de studiekeuzecheck goed blijven volgen.”

Ook de Keuzegids vindt dat de antwoorden van Bussemaker geruststellen. “Weinig kalf verdronken? Wel put gedempt!”, twitterde de redactie.