Van romcom tot detective: studenten maken in 49 uur speelfilm

Een beeld uit de film Ladder

Praktijk Bureau Film is een audiovisueel lab dat studenten van de universiteit ondersteunt bij het maken van films en documentaires. Het lab, dat al ruim vijftien jaar bestaat, organiseerde voor de eerste keer deze wedstrijd. “Er waren vijf plekken beschikbaar en die waren binnen tien minuten vol”, vertelt bestuurslid Marise. “De wedstrijd is dus zeker voor herhaling vatbaar!”

Het concept van #Film49 was gebaseerd op het 48 Hour Film Project dat wereldwijd wordt uitgevoerd. Op maandag 12.00 ging de wedstrijd van start, op woensdag 13.00 moest de film af zijn. De deelnemende groepen kregen daarnaast drie verplichte elementen mee die ze in hun film moesten verwerken: een fles kinderchampagne, het personage Henk of Helga de hacker én de zin 'dat is een geheim'. Door de verplichte elementen die vlak voor de wedstrijd bekend werden gemaakt, konden de groepjes zich niet al stiekem voorbereiden.

Zes uur slaap
In 49 uur tijd een eigen film maken, van script tot montage, is een hele opgave, zo blijkt tijdens de vertoningsmiddag in het Zimihc-theater. “Ik heb nauwelijks zes uur per nacht geslapen", geeft een van de filmmakers aan. Toch is het bestuur van Praktijk Bureau Film blij verrast met de kwaliteit van de inzendingen. “Het is heel leuk om te zien dat het vijf heel verschillende films zijn geworden, terwijl alle groepen dezelfde elementen meekregen”, vertelt bestuurslid Henk. “Het kiezen van een winnaar was dan ook niet makkelijk.”

De eerste film die vertoond werd, Verborgen Agenda, was volgens een makers een ‘creepy romcom’ waarin een toevallige ontmoeting leidt tot stalkergedrag. Sequence, film twee, speelde in op de actualiteit en hierin zien we een personage dat de sociale media van Donald Trump hackt. De derde film, Access Granted, is een detective met plottwist. Als vierde werd de film Fata vertoond, waarin we de laatste persoon op aarde zien nadat er wereldwijd een virus is uitgebroken. Fata dong echter niet meer naar prijzen want de film werd net iets te laat ingeleverd. De makers van de vijfde en laatste film, Ladder, wilden naar eigen zeggen iets creatiefs maken van het hackerspersonage en maakte van hem een ‘lifehacker’.

Gouden afwasborstel
Aan het eind van de vertoningsmiddag werden de prijzen verdeeld. De detective Access Granted van de ‘Broodkast-groep’ mocht de prijs voor ‘beste film’ in ontvangst nemen. Bestuurs- en jurylid Yaël: “De kinderchampagne was echt de kern van het verhaal. Ook de andere elementen waren onwijs goed in de film verwerkt. Bovendien was de verhaalstructuur top!”

Ter plekke werd er nóg een prijs geïmproviseerd, om zodoende de film Ladder te kunnen belonen voor de beste cinematografie. Yael: “De cinematografie was zo geweldig, dat we hier echt credits voor wilden geven. Het licht, het spel, de muziek, echt prachtig!” Ook was er veel lof voor de te laat ingeleverde film Fata. Die groep won dan ook een ludieke gouden afwasborstel.

Bekijk de winnende film Acces Granted:

Tags: speelfilm | media