Van Zanen uit Raad van Toezicht

Jan van Zanen (VVD) heeft zich formeel teruggetrokken als lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht. Hij vindt die functie onverenigbaar met zijn nieuwe baan als burgemeester van Utrecht.

Bij de uitverkiezing van Jan van Zanen als burgemeester van Utrecht, kwam de vraag op of die functie te combineren was met het lidmaatschap van de Raad van Toezicht van de UU. Ook UU-voorzitter Marjan Oudeman vermoedde dat Van Zanen zich zou terugtrekken.

Na zijn officiële benoeming in december, trok Van Zanen zich officieel terug uit de Raad van Toezicht. Jan van Zanen was sinds 1 oktober 2011 lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Utrecht.

Eerder meldde Caroline Princen, bestuurslid van ABN-Amro, zich af als lid van de Raad van Toezicht van de UU. Dit was noodzakelijk omdat de nieuw aangetreden UU-voorzitter Marjan Oudeman in de Raad van Toezicht van de bank zit. Prince is opgevolgd door Karin Bergstein van verzekeraar ASR.

Op dit moment bestaat de raad uit Emmo Meijer (voorzitter), Wim van de Donk, Niek Jan van Kesteren en Karin Bergstein. De Raad van Toezicht is het toezichthoudend orgaan van de Universiteit Utrecht.