Vanaf eind augustus is er een fietsparkeerverbod op de Drift

Vanaf 31 augustus is het verboden om fietsen op de Drift te parkeren. Rijwielen kunnen op verschillende nieuwe plaatsen worden gestald, zoals in de stalling aan de Keizerstraat.

Jaren waren de vier rijen dik geparkeerde fietsen aan het grachtenhek van de Drift een doorn in het oog van hulpverleners. Ze hadden soms de grootste moeite om met de brandweerwagen of de ambulance veilig over de Drift te rijden. Die ergernis moet dit collegejaar voorbij zijn: er zijn nieuwe fietsenstallingen gebouwd, de Drift is autoluw gemaakt en heringericht. En er komt een fietsparkeerverbod voor de gracht.

Vanaf 31 augustus gaat de regel in. Studenten en medewerkers van de universteit krijgen nog een kleine drie weken de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie. Vanaf 20 september worden op de Drift gestalde fietsen weggeknipt. Eigenaars van verwijderde fietsen kunnen de fiets terugvinden in het gemeentelijk fietsendepot aan de Kanaalweg 50.

De gemeente wilde al langer geleden een fietsparkeerverbod voor de Drift, maar onduidelijk was waar de studenten en medewerkers dan hun fiets moesten stallen. De fietskelder van de UB had te weinig capaciteit. De universiteit bouwde als eerste een extra stalling voor medewerkers aan de Boothstraat. Komende maandag wordt de nieuwe fietsenstalling voor studenten geopend. Hier is plaats voor 320 fietsen. De ingang ligt aan de Keizerstraat. Via de binnentuin zijn de universitaire panden op de Drift te bereiken.

Aan de zijde van Janskerkhof en voor de City-bioscoop zijn fietsparkeervakken gemaakt. Hier staan enkele beugels om de fiets tegen aan te zetten. Alle andere fietsen moeten op hun eigen standaard staan. In totaal is er ruimte voor 173 tweewielers.

Volgens de gemeente en de Universiteit Utrecht zijn er nu voldoende plekken. Het moeilijkste is om de studenten zo ver te krijgen hun fiets daadwerkelijk in de stalling in de Keizerstraat te zetten. Studenten vonden in het recente verleden de parkeerkelder onder de UB al te ver weg of te onhandig.

De gemeente gaat daarom samen met de universiteit studenten stimuleren hun fiets in de stalling te zetten. Op maandag 31 augustus bij de opening van het academisch jaar worden de nieuwe fietsparkeerplaatsen officieel en feestelijk in gebruik genomen. Op die dag kunnen studenten hun fiets  laten voorzien van een standaard terwijl ze verwezen worden naar de legale stallingsplaatsen. De acties duren tot 20 september, maar alleen op 31 augustus is het laten plaatsen van een standaard gratis, daarna kost dat 3 euro.

De nieuwe fietsenstalling is vanaf maandag elke dag open van 8 tot 19 uur. De stalling mag vanwege geluidsoverlast voor de bewoners in de Keizerstraat niet langer open zijn. In weekenden en op feestdagen volgt de stalling de openingstijden van de UB.