Vanuit Nederland afstuderen aan Amerikaanse topuniversiteit

Het Georgia Institute of Technology gaat een voordelig online mastertraject aanbieden voor studenten wereldwijd. Ook Nederlandse studenten kunnen nu zonder te verhuizen een master halen aan een prestigieuze Amerikaanse universiteit.

De Amerikaanse universiteit is van plan de komende drie jaar 10.000 nieuwe studenten te accepteren voor een online master in computer science. Ze betalen iets minder dan 5500 euro collegegeld, tegen ruim 30.000 euro voor een opleiding op de campus. De online studenten krijgen precies hetzelfde diploma.

Voor het traject hoeven slechts acht nieuwe docenten aangenomen te worden, meldt Inside Higher Ed. Dat is mogelijk omdat het programma wordt uitgevoerd in samenwerking met Udacity, een grote Amerikaanse aanbieder van digitaal onderwijs, die een deel van de begeleiding van de nieuwe studenten voor zijn rekening zal nemen.

Het online programma wordt deels gefinancierd door telecomgigant AT&T, die het tekort aan bèta- en technisch personeel wil helpen terugdringen.

De cursus is via Udacity te volgen, maar om een diploma te verkrijgen moeten studenten aangenomen worden door het Georgia Institute of Technology. Voor een kleiner bedrag kunnen studenten ook deelcertificaten halen voor losse modules.

Van de 380 Amerikaanse universiteiten op de ranglijst van Times Higher Education, staat het Georgia Institute of Technology op nummer 25. De universiteit hoopt met de nieuwe, voordelige online opleiding meer studenten aan te trekken die de reguliere opleiding niet kunnen betalen.

De opleiding, die in september 2014 van start gaat, zou een interessant alternatief kunnen zijn voor Nederlandse studenten die computer science willen doen als tweede master. De kosten hiervoor kunnen in Nederland oplopen tot bijna 18.000 euro.