Varsity: geen blote konten in koud kanaal

Zwemmende Nereusfans na de Varsity-overwinning vorig jaar. Foto Julie Huizinga

Roeifans die zondag traditiegetrouw de winnaars van de Varsity poedelnaakt zwemmend willen verwelkomen, nemen een groot risico. Volgens de organisatie dreigt snelle onderkoeling. Het water is niet warmer dan 5 graden.

“Wij adviseren iedereen nadrukkelijk niet te gaan zwemmen. Zeker met een slok op is het gevaarlijk”, zegt Patrick van Zinnicq Bergmann van de Varsity-organisatie.

Met enige zorg kijkt de organisatie uit naar zondagmiddag. De traditie vereist immers dat fans van de winnaar van het hoofdnummer, De Oude Vier, samen met de roeiers in het water een feestje vieren.

Maar zwemmen lijkt dit weekeinde een uiterst slecht idee. Waar bij een doorsnee-Varsity de watertemperatuur zo’n 13 graden is, zal dat zondag slechts 5 graden zijn. Wie in het water springt, kan binnen korte tijd onderkoeld raken, zo waarschuwt de Varsity-site.

De organisatie heeft volgens Van Zinnicq Bergmann verschillende voorzorgmaatregelen genomen voor het geval er toch studenten te water gaan. Zo worden er surfplanken en autobanden in het water gelegd en komen er netten aan de randen van het kanaal. Via die netten is het voor zwemmers gemakkelijker uit het water te klimmen. Ook is er een extra reddingsbrigade opgeroepen.

Bovendien is contact gelegd met de Amsterdamse roeivereniging Nereus, de huizenhoge favoriet voor de winst zondag. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het de Amsterdamse fans zijn die zich straks in de kou gaan uitkleden. Op de site van de Amsterdamse vereniging staat inmiddels ook een advies om niet te gaan zwemmen.

De Utrechtse verenigingen Triton en Orca behoren op voorhand niet tot de kanshebbers. Maar het podium is de afgelopen weken toch binnen handbereik gekomen, vooral omdat sterke Oude Vieren van twee andere verenigingen met tegenslag te maken kregen.

De Groningers van GYAS moeten het doen zonder hun Olympische topper Nanne Sluis, die bij een schaatsongeluk een pols brak. En bij het Amsterdamse Skøll ontbreekt Olympiër Tim Heijbrock, die reglementair geschorst is omdat hij dit jaar ook uitkwam voor een andere vereniging.

De Varsity-organisatie benadrukt dat een veelbesproken artikel van de toonaangevende roeisite NLRoei een 1-aprilgrapbetreft. Het nieuwsbericht waarin werd gemeld dat Heijbrock toch mee mag doen, zorgde voor behoorlijk wat verwarring in studentenroeiland.

De Orca-Vier die aan de start zal verschijnen bestaat uit: Djimmer Smits (Informatica, UU), Wouter van Bemmel (Sociaal Pedagogische Hulpverlening, HU), Tom Christian de Visser (Internationale Betrekkingen, UU), Jonathan Hijlkema (Fysiotherapie, HU). De Orca-stuurvrouw is Diergeneeskundestudente Nina Wingens.

De Utrechtse roeivedette Kaj Hendriks (Geneeskunde) stuurde ons op verzoek bijgaande foto van de Oude Vier van Triton in training op het Merwedekanaal. Zijn teamgenoten zijn: Harold Langen (Wiskunde, UU), Daan Switters (Lerarenopleiding Biologie, HU), Ide Hingstman (Civiele Techniek, HU). Stuurvrouw is Eline Geschiere (Toerisme, Hogeschool TIO).

Volgens Hendriks zijn de roeiers wel gewend aan koude weersomstandigheden. Hij maakt zich meer zorgen over de wind die mogelijk fors zal zijn. “Met hoge golven is het moeilijk roeien.”

Ook vorig jaar was het overigens koud op en rondom het kanaal bij Houten. “Maar dit is echt andere koek”, stelt Van Zinnicq Bergmann van de Varsity-organisatie. “Toen vroor het niet elke nacht nog 3 of 4 graden. Ik hoop dat we nu geen onfortuinlijke ongelukken krijgen.”

De wedstrijden op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Houten beginnen zondag om 10 uur. Het klapstuk, de race van de Oude Vieren, begint om 17 uur.

Tags: varsity | orca | triton | nereus