Varsity: ontketend Triton redt het net niet

De Oude Vier van Nereus heeft zondag de 130ste editie van de Varsity gewonnen. De Amsterdamse fans sprongen niet in het water en braken zo vanwege de watertemperatuur met een lange traditie. Ze vierden de overwinning van het grootste studentenroeievenement aan de rand van het kanaal.

Topfavoriet Nereus legde voor de derde achtereenvolgende maal beslag op de Varsity-titel. De Utrechtse vier van Triton kwam onder leiding van geneeskundestudent Kaj Hendriks nog verrassend dichtbij, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met zilver. “Zuur”, vond Hendriks, die vaker gezegd heeft dat hij pas wil afstuderen als hij de Varsity een keer gewonnen heeft.

Zuur... @usrtriton tweede! “@Varsity130: NEREUS wint Varsity 130!” Gefeliciteerd, mannen! @hollandvier #V130

— Kaj Hendriks (@kajhendriks) April 7, 2013

De Varsity-organisatie haalde opgelucht adem toen bleek dat de oproep aan de fans om de winnende boot niet tegemoet te zwemmen gehoor vond. Eerder op de dag werd duidelijk hoe verraderlijk koud het water van het Amsterdam-Rijnkanaal was. Een Orca-stuurvrouw van een Utrechtse eerstejaars mannenacht raakte na een botsing te water en werd met onderkoelingsverschijnselen ter controle naar het ziekenhuis overgebracht.

“Heel vervelend natuurlijk en gelukkig gaat het nu weer goed met haar”, zegt Patrick van Zinnicq Bergmann van de Varsity-organisatie. “Maar iedereen wist toen wel hoe gevaarlijk de situatie was. De traditie moest wijken voor het gezonde verstand.”

Volgens de economiestudent was de 130ste Varsity uiteindelijk een groot succes. “Het zonnige weer zorgde ervoor dat er heel veel studenten besloten om toch nog even een kijkje te nemen. Ik schat dat er wel zo’n 5000 toeschouwers waren.”

Onder de aanwezigen was ook Jort Kelder met zijn cameraploeg van het programma ‘hoe heurt ’t eigenlijk’. De opnames worden waarschijnlijk pas in september uitgezonden.

Kijk de Varsity hier terug.