Veel academici in nieuwe Eerste Kamer

In de nieuwe Eerste Kamer zijn academici veruit in de meerderheid. Velen van hen weten ook wat wetenschappelijk onderzoek is: bijna één op de drie senatoren is gepromoveerd.

Vandaag wordt de nieuwe Eerste Kamer geïnstalleerd. Van de 75 senatoren hebben er 57 gestudeerd en voeren 22 de doctorstitel, blijkt uit een overzicht van het Nijmeegse universiteitsblad VOX.

Tien senatoren zijn of waren hoogleraar en één - UMCU-ethicus Annelien Bredenoord - is associate professor. Nog eens vier zijn aan een studie begonnen, maar hebben die niet afgemaakt.

De Universiteit Leiden heeft de meeste zetels in de Eerste Kamer: veertien senatoren hebben er gestudeerd, waarvan er één ook in Leiden is gepromoveerd. Twee anderen studeerden in Twente en Rotterdam, maar zijn eveneens in Leiden gepromoveerd.

Ook de Universiteit Utrecht is ‘groot’ in de Senaat: elf senatoren komen ervandaan. De Radboud Universiteit Nijmegen levert acht senatoren.

Vijfentwintig senatoren hebben rechten gestudeerd, de anderen studeerden af in bijvoorbeeld psychologie, geschiedenis of economie. De bètawetenschappen zijn matig vertegenwoordigd: de Eerste Kamer telt één wiskundige, één bioloog, één natuurkundige en twee artsen.

Tags: eerste kamer