Veel internationale studenten vinden SSH-kamer bij aankomst vies

Foto: Pixabay

Bijna een kwart van de internationale huurders zegt ‘erg ontevreden’ te zijn over de schoonmaak van hun kamer. Nog eens 16 procent is ‘ontevreden’.

Het is een opvallende uitkomst uit een enquête (pdf) van ISHA onder 265 internationale studenten. Verreweg de meeste respondenten (226) waren studenten die via de SSH een zogenoemde shortstay-kamer huren. Dat zijn gemeubileerde kamers die de UU reserveert voor internationale studenten.

In bijna de helft van de gevallen betrof het uitwisselingsstudenten die één semester in Utrecht doorbrachten, een kleine minderheid volgde een hele master- of bacheloropleiding aan de UU. De vragenlijst werd eind 2017 en halverwege 2018 verspreid.

Overal spinnewebben
ISHA vroeg dit jaar voor het eerst expliciet of internationale studenten vonden dat hun kamer schoon was bij aankomst. Voor een shortstay-kamer moeten studenten een bedrag betalen voor de schoonmaak van de ruimte voor aankomst, een cleaning fee. De hoogte daarvan is afhankelijk van de grootte van de kamer. Meestal gaat het om enkele tientjes.

De oordelen per complex lopen nogal uiteen. Zo worden vooral kamers op de Warande, Biltstraat, Predikherenstraat en Kanaalstraat als vies aangemerkt. Een deel van de klachten zijn ook op de gemeenschappelijke ruimtes en keukens gericht. Zo zouden niet alleen de fornuizen, maar ook de borden en het bestek vaak allesbehalve schoon zijn geweest.

Een reactie die is opgenomen in het ISHA-rapport luidt: “It was not clean. Spiderwebs everywhere, the windows oh my god, they look they’ve never been cleaned before. Stains on the ground. And we pay 60 euros per person for this? Pff.”

Korte schoonmaaktijd
In een reactie zegt een woordvoerder van de SSH de klachten “zeer vervelend” te vinden. Ze wijt deze vooral aan de korte tijd (28 uur) waarin de kamers schoongemaakt moeten worden, omdat de volgende huurder staat te popelen. Ook afgelopen augustus waren er weer klachten blijkt uit eigen tevredenheidsonderzoek van de SSH. De woordvoerder benadrukt dat de cleaning fee niet hoger is dan dat de hoogte van de schoonmaakkosten. "Het is niet zo dat wij daar nog iets aan overhouden."

In een aanvullende mail schrijft de SSH: "Ondanks controles van het schoonmaakbedrijf en de medewerkers van de SSH blijft het lastig om alle kamers honderd procent te controleren. Het merendeel van de kamers is helemaal schoon, maar helaas kan het voorkomen dat een student een beetje viezigheid ziet dat over het hoofd gezien is. Onze schoonmaakbedrijven pakken de klachten dezelfde dag bij aankomst nog op. Maar wij beseffen dat een student maar een keer een eerste indruk kan hebben van de kamer."

Sleuteloverdracht niet meer in De Uithof
ISHA-woordvoerder Eef Brands vertrouwt erop dat de SSH de klachten serieus neemt. Dat de de sleuteloverdracht vanaf begin volgend jaar plaatsvindt in de kamer zelf of in de nabijheid daarvan, noemt ze eveneens positief. Tot nu toe moesten internationale studenten daarvoor naar de Johanna in De Uithof, erg lastig als je net aankomt met zware koffers. Brands: “We zijn blij dat de SSH actie onderneemt op de aandachtspunten die uit onze monitor naar voren komen.”

Over het algemeen zijn internationale huurders behoorlijk tevreden over de SSH als huisbaas en over hun kamer, zo blijkt uit het ISHA-rapport. De communicatie met de verhuurder wordt gewaardeerd evenals de inrichting en grootte van hun kamer. Veel studenten blijken de kamers zelfs erg groot te vinden. “Why are these zo big? We have a HOUSING CRISIS”, was een van de opmerkingen. Over de prijs van de kamer lopen de meningen uiteen, door de jaren heen lijken steeds meer studenten de kamers te duur te vinden.

Dat de SSH-kamers in de smaak vallen, blijkt volgens ISHA ook uit een vraag naar het soort kamers waarvoor internationale studenten een voorkeur hebben. Uit de antwoorden komt naar voren dat driekwart van de respondenten het liefst een kleine tot middelgrote kamer tot 400 euro heeft. Volgens de belangenbehartiger laat dit zien dat de vraag naar dure luxueuze kamers zoals bijvoorbeeld The Student Hotel die in verschillende steden aanbiedt vooral voorkomt uit krapte op de kamermarkt. Studenten zouden er niet zelf voor kiezen als ze die mogelijkheid hadden.