Veel studenten en alumni genomineerd voor sportprijs Utrecht

De rugbydames van RUS zijn kanshebber voor de titel sportploeg van het jaar. Zij werden in 2012 landskampioen.

Economiestudente Caia van Maasakker maakt dit jaar kans op de titel van Utrechtse sportvrouw van het jaar 2012. Ook in andere categorieën zijn er (ex-) studenten en studentenverenigingen genomineerd. Vanaf 17 januari kan via internet worden gestemd.

Van Maasakker won bij de Olympische Spelen goud met de Nederlandse hockeyploeg. De andere genomineerden sportvrouwen zijn drie roeisters die in Londen brons pakten. Twee daarvan hebben een UU-verleden. Claudia Belderbos van roeivereniging Orca is Psychologie-alumna en Roline Repelaer van Driel van Triton studeerde enige tijd Diergeneeskunde.

Bij de mannen maakt Rechten-alumnus Roderick Weusthof kans op de titel, zo werd vrijdag verder bekendgemaakt. De Kampongspeler behoorde tot de hockeyploeg die zilver behaalde bij de Spelen.

De dames van de Rugbyende Utrechtse Studenten (RUS) zijn kandidaat in de categorie sportploeg van het jaar. Zij danken hun nominatie aan het landskampioenschap dat vorig werd behaald. Ook de hockeydames van het Utrechtse Kampong zijn kanshebber.

RUS-trainer Dirk-Jan Verlinden komt eveneens in aanmerking voor een prijs. Hij is genomineerd als sportcoach van het jaar. Daarbij moet hij het overigens opnemen tegen de coach van studentenroeivereniging Triton: Marlies Midden. Zij wist twee van haar roeisters naar een bronzen medaille op het WK onder 23 jaar te loodsen.

Opmerkelijk is tenslotte dat de twee Utrechtse roeiverenigingen Orca en Triton samen kans maken op de titel van sportvereniging van het jaar. Zij zullen ongetwijfeld veel stemmen krijgen als er vanaf volgende week donderdag digitaal gestemd kan worden op de genomineerde sporters en verenigingen. Het publieksoordeel wordt gekoppeld aan een jury-oordeel om de winnaars aan te wijzen.  Deze zullen tijdens het Utrechtse sportgala op 27 februari bekend worden gemaakt.