Veni-beurs voor 26 talentvolle Utrechtse wetenschappers

Een van de Utrechtse onderzoeken gaat over recyclen van plastic afval. Foto: Shutterstock

De Veni-beurzen van maximaal 250 duizend euro worden jaarlijks toegekend door wetenschapsfinancier NWO. Met het geld kunnen recent gepromoveerde laureaten drie jaar lang werken aan hun onderzoek.

Meer vrouwenDeze ronde deden 1.176 jonge onderzoekers een gooi naar de felbegeerde beurs (539 vrouwen en 637 mannen). Van alle aanvragen is 14 procent gehonoreerd. De vrouwen scoorden beter dan de mannen: 17 tegen 11 procent.

De Universiteit van Amsterdam gaat aan kop met 19 beurzen. Hierop volgen de Universiteit Utrecht (18), de TU Delft (13) en de Rijksuniversiteit Groningen (11). Onder de academische ziekenhuizen springen het AMC (8), het Erasmus MC (6) en het Radboud UMC (5) eruit.

Utrechtse winnaars
De UU heeft de Utrechtse winnaars op een rijtje gezet. Zij komen op een totaal van 26 jonge talentvolle onderzoekers. Zo worden ook de wetenschappers van het Universitair Medisch Centrum Utrecht, het Hubrecht Instituut en het Prinses Maxima Centrum meegeteld. Een van de onderzoekers die de aanvraag deed via de UvA, werkt nu bij de UU. Daarmee zouden de UU en de UvA stuivertje wisselen wat betreft meeste beurzen.

Bij de UU gaan de meeste beurzen naar de Bètafaculteit. Zij krijgen er tien. Maar ook Geesteswetenschappen, met zes beurzen, doet het heel goed. Sociale Wetenschappen en Diergeneeskunde vallen in deze ronde buiten de boot.

Talentenprogramma
De Veni-beurzen zijn onderdeel van het Talentprogramma van NWO. Er zijn subsidies voor wetenschappers op verschillende momenten in hun carrière. Zo zijn er Vidi-beurzen voor ervaren wetenschappers en Vici-beurzen voor senior wetenschappers. Het subsidietrio is vernoemd naar het bericht dat Julius Caesar na een gewonnen veldslag aan de senaat van Rome stuurde: veni, vidi, vici (ik kwam, ik zag, ik overwon).

Veni-beurzen 2020

Instelling