Verhoging Brits collegegeld levert weinig op

Het was bedoeld als bezuiniging. Maar omdat veel afgestudeerden in het Verenigd Koninkrijk hun studielening niet kunnen afbetalen, levert de drastische verhoging van collegegeldtarieven de schatkist amper wat op.

In tijden van bezuinigingen moeten ook studenten inleveren, besloot het Verenigd Koninkrijk in 2010. Het collegegeld werd per 2012 bijna verdrievoudigd: studenten betalen soms meer dan 10.000 euro per jaar voor hun opleiding. De regering had voorzien dat sommige studenten niet in staat zouden zijn hun lening terug te betalen, maar ging al met al toch uit van een flinke besparing op de onderwijsbegroting.

Een misvatting, schrijft de Britse krant The Guardian. Het deel van de studieleningen dat niet wordt terugbetaald is niet 28 procent (de schatting uit 2010) maar zo’n 45 procent. De krant wijt dat aan de economische crisis: de lonen dalen en er zijn te veel afgestudeerden op een krappe arbeidsmarkt.

Als meer dan 48,6 procent van de leningen niet wordt afgelost, had de regering beter het oude collegegeldtarief van drieduizend pond kunnen handhaven, werd eerder berekend. Dan moet de staat weliswaar meer geld overmaken aan universiteiten, maar dat betaalt zich weer terug omdat minder studenten een lening afsluiten.

Afgestudeerden hoeven pas terug te gaan betalen als hun inkomen hoger is dan 21.000 pond per jaar. Wie meer verdient, moet een hoger maandbedrag aflossen