Veritas tast in duister over misselijke novieten

De GG&GD doet onderzoek naar de reden waarom 22 novieten onwel werden bij de ontgroening van Veritas. Tot het onderzoek klaar is, wil het Veritas-bestuur niet speculeren op een mogelijke oorzaak.

Er wordt in studentenkringen driftig gespeculeerd, maar een week na het incident is er nog geen verklaring voor het feit dat 22 aspiraten-Veritijnen onwel werden tijdens de ontgroening.

Was het de zuurkoolmaaltijd die alle 420 novieten en hun 80 begeleiders gegeten hadden? Of is er iets anders gegeten of gedronken dat voor de misselijkheid zorgde?

Veritas heeft vorige week de GG&GD en de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) ingeschakeld om er achter te komen wat er gebeurd is. De VWA heeft de keuken en het keukenmagazijn van de studentenvereniging geïnspecteerd en verder is er gekeken naar de schoonmaakroosters en de voedselhygiëne. Daar werden geen misstanden aangetroffen, laat het Veritas-bestuur weten aan DUB.

De GG&GD heeft vragenlijsten afgenomen bij 80 eerstejaars: te weten de 22 die ziek werden, en - ter controle - een groep die vorige week nergens last van had. Op basis van die vragenlijsten wordt gekeken of er een link bestaat tussen de misselijkheid en het door de eerstejaars op Veritas genuttigde voedsel en water.

Het onderzoek is over uiterlijk een maand klaar, zegt Anja Schreijer, arts infectieziektenbestrijding bij de GG&GD Utrecht. Ze zegt al wel dat het "onwaarschijnlijk" is dat een zuurkoolmaaltijd de boosdoener is geweest, zoals  het Algemeen Dagblad/Utrechts Nieuwsblad  suggereerde. Schreijer: "Het kan niet zijn dat er maar 22 mensen ziek zijn geworden, terwijl alle 500 de maaltijd hebben genuttigd."

De 22 Veritijnen die vorige week misselijk werden, konden het introductieprogramma van Veritas vervolgen en zijn inmiddels allemaal lid van de vereniging, vertelt Myrte Bootsma, voorzitter van Veritas.

Bootsma wil niet speculeren op de oorzaak van de misselijkheid, zolang het onderzoek van de GGD loopt. "Wij vinden het vervelend dat deze situatie is ontstaan en willen zelf ook weten hoe dit komt. Ook om dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen."