Verlengde lockdown ‘harde klap voor studenten’

Kan het hoger onderwijs weer open als de mondkapjesplicht wordt uitgebreid? Foto DUB

Vanwege het torenhoge aantal coronabesmettingen onder 18- tot 30-jarigen besloot het kabinet op 3 januari om de maatregelen in het hoger onderwijs en mbo nog niet te versoepelen. Studenten hebben dan langer de tijd om een boosterprik te halen.

Tot zaterdag 15 januari wordt er afstandsonderwijs gegeven. Net als voor de kerst mogen studenten wél naar de instelling komen voor tentamens, praktijkgericht onderwijs en de bibliotheek. Op 14 januari bekijkt het kabinet opnieuw of het hoger onderwijs weer open kan.

In een nieuwjaarswens aan alle studenten en medewerkers noemt het UU-bestuur de nieuwe lockdown in het hoger onderwijs maandag “een taaie realiteit”. De bestuursleden hopen op een jaar waarin “we er samen de moed inhouden”.

Teleurgesteld
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) spreekt van een harde klap. “De veerkracht van veel jongeren is op”, stelt voorzitter Ama Boahene in een persbericht. Ze is niet erg optimistisch: “Veel instellingen zullen nu besluiten om de komende onderwijsperiode volledig online te geven. Het is niet te doen om steeds te wisselen tussen fysiek en online onderwijs. Dat betekent voor studenten dus dat ze de komende maanden weer thuiszitten.”

Ook het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) noemt het “een flinke domper voor studerend Nederland”. Volgens voorzitter Lisanne de Roos blijkt uit allerlei onderzoeken dat de mentale schade van een lockdown “enorm” is voor studenten en dat de kwaliteit van volledig online onderwijs veel te wensen over laat. “Toch lijkt het demissionaire kabinet al deze signalen te negeren en blijft het hoger onderwijs dicht, met alle gevolgen van dien.”

Het zou volgens de studenten niet meer moeten gaan over de vraag óf het onderwijs open kan, maar hoe.

Dit blok geen colleges op de campus
Het UU-bestuur schreef vorige week een update aan alle studenten en docenten. De universiteit gaat ervan uit dat in het tweede onderwijsblok dat 7 februari eindigt, alleen practica en toetsen op locatie worden aangeboden. Als eind deze week blijkt dat er toch versoepelingen mogelijk zijn dan mógen opleidingen kiezen voor onderwijs op de campus volgens het originele rooster. Maar dat hoeft dus niet.

Hoe het onderwijs in blok 3 eruit komt te zien, is afhankelijk van de besluiten die het kabinet deze week neemt.

Coronapas
De meningen over hoe het nu verder moet, lopen flink uiteen. Zaterdagmiddag was er een demonstratie op de Dam in Amsterdam tegen de lockdown in het hoger onderwijs. Er deden een kleine honderd mensen aan mee.

De actiegroep ‘Studenten voor open onderwijs’, mede-initiatiefnemer van de demonstratie, is bovendien fel tegen de invoering van de verplichte coronapas in het hoger onderwijs. Een petitie daartegen werd inmiddels drieduizend keer ondertekend.

Strenger
Maar er zijn ook studenten die juist strengere maatregelen willen. In december groeide de ongerustheid onder studenten over de aanwezigheidsplicht bij colleges en tentamens. Om studievertraging te voorkomen zouden namelijk ook studenten met corona-achtige klachten naar de campus komen. Nog altijd is anderhalve meter afstand houden niet verplicht bij praktijkgericht onderwijs, en je hoeft ook geen mondkapje te dragen als je eenmaal zit. Het OMT wil inmiddels ook dat studenten mondkapjes gaan dragen in volle collegezalen.

In Vlaanderen is het hoger onderwijs niet in lockdown gegaan. Maar vanwege de opmars van de omikronvariant hebben Vlaamse universiteiten wel extra voorzorgsmaatregelen genomen. Bij de Katholieke Universiteit Leuven geldt vanaf vandaag een mondkapjesplicht voor alle studenten, ook als ze zitten tijdens college, in de bibliotheek of als ze een schriftelijk tentamen doen. Tijdens mondelinge tentamens moeten student en docent een medisch FFP2-mondkapje dragen. De universiteiten van Antwerpen en Gent gaan deze mondkapjes zelfs bij alle tentamens verplicht stellen. Ze hebben er tienduizenden van ingekocht en delen ze straks bij de ingang van de tentamenzaal uit.