Vicepremier Asscher troost Utrechtse studenten: ‘De arbeidsmarkt zorgt soms voor verrassingen’

Lodewijk Asscher in gesprek met studenten in het Academiegebouw, fotograaf Onno Nugteren

Vicepremier Lodewijk Asscher ging donderdag in gesprek met Utrechtse studenten over hun kansen op de arbeidsmarkt. “Als je nu afstudeert, kun je klem komen te zitten.”

De Senaatszaal van het Academiegebouw zit vol met studenten en lokale PvdA’ers. Vanaf de wand kijken hoogleraren neer op het gezelschap.“Waar hebben jullie zin in vanavond? We kunnen zwelgen in somberte, en spreken van een verloren generatie, of we kunnen het positieve verhaal kiezen.” Alle handen gaan omhoog voor dat laatste. Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en vice-premier Asscher vertelt dus over de lichtpunten. Het gaat wat beter met de economie. Het kabinet heeft 600 miljoen uitgetrokken om de werkgelegenheid te versterken, waarvan 80 miljoen specifiek om jeugdwerkloosheid te bestrijden.

PvdA Utrecht wil studenten voor de stad behouden
De Utrechtse wethouder en PvdA-lijsttrekker Gilbert Isabella hoopt de aanwezigen die nog niet weten waar ze volgende week op gaan stemmen te enthousiasmeren voor de PvdA. Hij memoreert dat er de laatste jaren bijna 4000 extra kamers zijn gerealiseerd in Utrecht en vertelt over de plannen om meer voorzieningen in De Uithof te krijgen. De partij wil studenten ook ná hun studie in de stad houden, “met al jullie slimmigheid en talent”.

Een geschiedenisstudent maakt zich zorgen over de arbeidskansen voor alfa’s. Tja, zegt Asscher, de perspectieven zijn voor historici nooit geweldig geweest. “Een studie als geschiedenis ga je doen als je er een passie voor hebt. Je moet je blijven ontwikkelen, doorleren en vaardigheden ontwikkelen. Als je nu afstudeert, kun je klem komen te zitten.” Toch pleit hij voor het volgen van die passie. De arbeidsmarkt zorgt soms voor verrassingen, er kan ineens vraag zijn naar mensen met een bepaalde opleiding. Zo zijn er plotseling veel meubelmakers nodig, weet hij.

Utrecht kan van andere gemeenten leren om academici aan werk te helpen
Wat kan de stad Utrecht doen om te zorgen dat academici niet werkloos worden? Ze kan van andere gemeenten leren, zegt de vicepremier. In Leiden worden afgestudeerden al snel traineeships aangeboden, vertelt hij. Vaak komen ze dan niet op een plek terecht die aansluit op hun studie, maar ‘het leidt soms tot verrassende matches’ en studenten doen werkervaring op.

Het gaat niet alleen over academici. Een student is kritisch over de aanpak van discriminatie van allochtone mbo’ers bij sollicitaties. Een ander stelt vragen over hoe het moet met mbo’ers die een stap hoger willen –worden zij niet afgeschrikt als ze voor een hbo-opleiding plotseling moeten gaan lenen? Dat gelooft Asscher niet. Bovendien wordt er door het leenstelsel een hoop geld bespaard dat naar de kwaliteit van de opleidingen kan.

Buitenlandse studenten willen wel graag lenen voor studie
Er worden veel vragen gesteld over het sociaal leenstelsel. Wanneer komt daar nu eens duidelijkheid over? In het regeerakkoord staat dat het er komt, zegt Asscher, maar er is nog geen meerderheid voor. Het is en blijft een redelijke maatregel, meent hij. “In andere landen zouden studenten graag willen lenen om te kunnen studeren.” Dus we zijn in Nederland verwend, zegt presentator Nynke de Jong. Asscher: “Niet verwend. We zijn hier gewend aan solidariteit. Maar die is niet oneindig.”