VIDIUS: Kom in actie tegen hoge Utrechtse kamerprijzen

De huurprijzen van particuliere studentenkamers lopen de spuigaten uit zo bleek uit onderzoek van Kamernet. Utrecht moet wakker geschud worden, vindt studentenunie VIDIUS en roept de studenten op tot actie.

Afgelopen jaar is de landelijke huurprijs van een particuliere studentenkamer weer gestegen. Utrecht steekt er met kop en schouders bovenuit. Kamernet, het online kamerplatform, heeft onderzoek gedaan naar de huurprijzen van particuliere studentenkamers in 2013. DUB schreef vorige week al over dit onderzoek. In vergelijking met 2012 zijn de huurprijzen van 2013 gestegen met 4,6 procent. Utrecht spant hiermee de kroon. Een kamer kost nu gemiddeld 473,98 euro per maand met gemiddeld 22,75 euro per vierkante meter.

Bron: Kamernet

VIDIUS, de Utrechtse studentenunie, reageert geschokt op de stijgende huurprijzen. Maar geheel onverwacht vindt voorzitter Harm de Jong het niet: "Het was enigszins te verwachten aangezien de huurprijzen in Utrecht al jaren stijgen." Volgens De Jong is het tijd om in actie te komen om de huurcultuur te verbeteren. De hoge huurprijs raakt volgens hem de student steeds harder in de portemonnee. Aangezien de studiefinanciering niet mee stijgt met de inflatie en het leenstelsel op de loer ligt.

Een manier om de huurcultuur te verbeteren is om naar het Huurteam te gaan als je huur te hoog is. Het Huurteam bemiddelt tussen de huurder en de huisbaas. Zo is het mogelijk om na het betrekken van een studentenkamer binnen een half jaar actie te ondernemen tegen de hoge huurprijs. In dit geval kan de student de te veel betaalde huur nog terugkrijgen.

Lang niet alle studenten ondernemen deze stap. Zij zijn bang voor een slechte relatie met de huisbaas. Zo klagen studenten regelmatig over dreigementen van de huiseigenaar na het benaderen van het bemiddelingsbureau. De huisbazen wimpelen de klachten van de huurder vaak af met reactie zoals: "Voor hen zevenduizend andere die de kamer willen hebben." Ook gaan verhalen de ronde over het plots afsluiten van gas en water en het doorknippen van internetkabels door de huisbaas. Of worden de studenten al onder druk gezet bij het ondertekenen van het huurcontract dat ze niet in beroep mogen gaan tegen de huurprijs.

Harm de Jong van VIDIUS erkent dat die angst bestaat, maar als iedereen niets doet verandert er niets in de huurcultuur. Hij wil studenten stimuleren toch actie te ondernemen. Daarom is VIDIUS van plan om studenten op de hoogte te brengen van hun huurrechten via studenten- en studieverenigingen, flyers en voorlichting op de informatiemarkt tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT).

De Utrechtse studentenunie meent ook dat de gemeente Utrecht niet kan ontbreken in de strijd tegen huisjesmelkers. Een samenwerking tussen VIDIUS, het Huurteam en de gemeente Utrecht zou de explosieve huurcultuur in Utrecht moeten herstellen. De Jong neemt Rotterdam als vergelijkingsmateriaal, waar dankzij een zelfde strategie de huurprijzen van particuliere studentenkamers met honderden euro 's zijn gezakt. Dit zou volgens hem een voorbeeld kunnen zijn voor Utrecht.

Tags: vidius | huur