Vier doden bij schietpartij Turkse universiteit

De doden zijn een plaatsvervangend decaan, een secretaresse, een onderzoeksassistent en een docent van de onderwijsfaculteit van Osmangazi University, een universiteit die tussen Istanbul en Ankara ligt. Er zijn ook drie gewonden gevallen.

De verdachte, Volkan B., zou verschillende leden van de staf hebben beschuldigd van het hebben van banden met de geestelijke Fethullah Gülen, die volgens de Turkse president Erdogan het brein achter de couppoging in 2016 was.

Een boze docente vertelde dat haar man vijf maanden in de gevangenis belandde door de beschuldigingen van de schutter. Hij was de enige niet: in de nasleep van de coup zijn honderden studenten en medewerkers van onderwijsinstellingen in de gevangenis gegooid. Er zou al een onderzoek naar onderzoeksassistent B. lopen vanwege de vele beschuldigingen die hij uitte.

De rector van de universiteit vermoedt dat de decaan het beoogde doelwit van de schietpartij was, omdat de schietpartij in zijn kantoor plaatsvond en het tweetal meerdere verbale aanvaringen had gehad. Waarover die ruzies gingen is niet duidelijk. Op het moment dat de schutter het kantoor van de decaan betrad, was deze echter afwezig. In plaats daarvan richtte de schutter zich op de aanwezige plaatsvervangende decaan, secretaresse, onderzoeksassistent en docent