Vier studenten loodsen scholieren door nieuwe UU-bachelorsite

Collegevoorzitter Marjan Oudeman lanceert de nieuwe bachelorsite met vlnr Wouter, Jolanda, Pedram en Kristina. Foto: Michael Brunek

Vier UU-studenten zijn het gezicht van de Universiteit Utrecht voor scholieren die zich oriënteren op een studie. Ze drukten op 1 oktober samen met het College van Bestuur op de knop om de nieuwe bachelorsite officieel te lanceren.

“Toen ik mijn keuze moest maken, heb ik zelf vaak op de site van de universiteit gekeken”, zegt Kristina, derdejaars Bestuurskunde. “Er stond veel informatie op. Zoveel dat het soms moeilijk was om er goed doorheen te komen.”

Dat geldt ook voor  Pedram en  Jolanda, derde en tweedejaars Farmacie. Ook zij denken dat het heel belangrijk is dat scholieren een goed beeld van een opleiding krijgen, al maakt een dagje meelopen dat volgens hen pas helemaal compleet. De tweedejaars Theater-, Film- en Televisiewetenschapstudent Wouter verkoos Utrecht boven Amsterdam, onder meer op basis van het vakkenaanbod. De vier studenten vinden het leuk om via deze site in het middelpunt van de belangstelling te staan.

De nieuwe bachelorsite moet gebruiksvriendelijk zijn voor scholieren. De vier studenten fungeren als gids en moeten geïnteresseerden door de site loodsen. Per opleiding is te zien welke vakken daar bij horen, welke collegevormen er zijn, wat de man-vrouwverhouding is en wat de beoordeling van die opleiding bij de Nationale Studenten Enquête is. Bij elke opleiding vind je (positieve)verhalen van studenten en alumni en een overzicht van mogelijke beroepen.

Helemaal nieuw is de mogelijkheid om enkele opleidingen direct met elkaar te vergelijken. Waar zijn de meeste hoorcolleges, hoeveel vakken heb je en hoeveel eerstejaars zijn er? Daarnaast is er nog een mobiele variant van de site beschikbaar die dezelfde informatie op een passende manier introduceert.

Informatie die nog ontbreekt, is het rendement van de opleidingen en het beroepsperspectief. Die moeten voor januari nog worden toegevoegd, omdat de Onderwijsminister dat verplicht heeft gesteld, het gaat om de zogenoemde bijsluiter. “Het is zeker de bedoeling dat die info nog komt”, zegt projectleider Michelle Jansen.