Vijf jaar voor poging tot moord op huisgenoot

De Leidse student die afgelopen zomer zijn huisgenote meermalen in de hals heeft gestoken is veroordeeld voor poging tot moord. Hij moet vijf jaar de gevangenis in.

De man kroop op de bewuste nacht bij zijn huisgenote in bed en stak haar meermalen in haar hals en armen. Het slachtoffer had diepe snijwonden, er waren 45 hechtingen nodig. Volgens zijn advocaat handelde de student in ‘een gemoedsopwelling’. Toen hij weer bij zinnen was heeft hij onmiddellijk 112 gebeld.

Maar volgens de rechtbank had de student op meerdere momenten van zijn plan kunnen afzien. De man heeft eerst een afscheidsbrief geschreven, daarna heeft hij een tijdje met een geopend mes op de gang rondgelopen en vervolgens is hij de trap naar het bed van zijn huisgenote opgeklommen.

Dader en slachtoffer waren huisgenoten en - in de woorden van de rechter - friends with benefits: ze zoenden af en toe en zijn een paar keer bij elkaar blijven slapen. Ongeveer drie weken voor het incident heeft de dader gevraagd wat er nu precies tussen hen speelde, waarna zijn huisgenote hem vertelde dat een relatie er niet inzat.