Vijf scholieren mogen op kosten UU naar Singapore

Vijf scholieren wonnen woensdag 13 januari een studiereis naar Singapore omdat ze het beste profielenwerkstuk op het gebied van Life Sciences hebben gemaakt.

Nadat de vwo-scholieren hun onderzoek in het universiteitsmuseum hadden gepitcht, wees de jury van de universiteit drie winnende werkstukken aan waarvan de auteurs eind februari een studiereis naar Singapore mogen maken. Zij krijgen een uitgebreid programma voorgeschoteld waarbij ze onder meer kennismaken met een ziekenhuis en een medisch laboratorium en daarnaast Utrechtse onderzoekers en alumni die in Singapore werken ontmoeten.

Een gedeelde eerste plaats was er voor Roosmarie Vriens van het Utrechtse Gregorius College die een werkstuk schreef over hoe je kunt voorkomen dat infecties van dieren overgedragen worden op de mens  en Sanne van Beem en Emma van den Honert van het Gemeentelijk Gymnasium uit Hilversum die een app onderzochten om te leren omgaan met diabetes. Op de derde plaats eindigden Zsuzsa Kobus en Femke Vernooij van het Utrechtse St. Bonifatius College. Zij hadden gekeken hoe je je het best kunt verweren tegen teken.

De Universiteit Utrecht schreef een prijsvraag uit voor middelbare scholieren van 6vwo. Ze moesten een profielwerkstuk inleveren op het gebied van Life Sciences. Uit de inzendingen koos de jury, bestaande uit Marian Joëls (hoogleraar Neuroscience, UMC Utrecht), Jos van Strijp (hoogleraar Experimentele microbiologie, UMC Utrecht), Madelon Maurice (UHD Celbiologie, UMC Utrecht) en Saskia Ebeling (secretaris Programmateam Life Sciences, Universiteit Utrecht)  twaalf werkstukken uit die naar de finale mochten. Zij kregen een masterclass en moesten hun onderzoekje pitchen.