Voor een brede universiteit doet Utrecht het goed

Utrecht krijgt een gemiddeld positieve score in de nieuwe Keuzegids Universiteiten 2015, net als de algemene universiteiten Nijmegen, Groningen en Leiden. De relatief jongere universiteiten van Maastricht, Tilburg en Rotterdam zijn bezig met een opmars.

“Vanwege de omvang van de universiteit, al die locaties en het ruime opleidingsaanbod zou je zeggen dat de UU, net als de Amsterdamse universiteiten, uit zijn voegen is gebarsten met ontevreden studenten als gevolg. Dat is niet zo. De UU haalt in alle opleidingsgebieden goede scores en het aantal studenten dat binnen vijf jaar een diploma haalt is erg hoog.” Zo omschrijft de Keuzegids de Utrechtse universiteit voor aankomende studenten.

De Radboud Universiteit Nijmegen is opnieuw de beste klassieke universiteit van Nederland maar “de voorsprong op het peloton is geslonken”, aldus de redactie van de Keuzegids. De relatief jonge universiteiten van Tilburg en Rotterdam worden steeds beter en de Universiteit van Maastricht heeft de weg omhoog weer gevonden. Die instelling stond tot vier jaar geleden in de top van de lijst, maar zakte weg.

De drie universiteiten missen weliswaar een aantal disciplines (bèta en letteren), maar worden toch geduchte concurrenten voor de brede klassieke universiteiten, verwacht de Keuzegids-redactie. Dat geldt vooral voor opleidingen als rechten, economie, bedrijfskunde en psychologie.

De Open Universiteit heeft de hoogste totaalscore met haar afstandsonderwijs: 74,5 punten. Wageningen University volgt op de voet, met een half puntje minder. Het onderwijs is daar al jaren van hoog niveau, met name in de voltijdopleidingen.

Van de drie technische universiteiten doet Eindhoven het nog steeds het best. De verrassing komt van de TU Delft en de Universiteit Twente: die twee hebben stuivertje gewisseld. Dat heeft Delft volgens de Keuzegids niet aan zichzelf te danken, maar aan de Universiteit Twente, die de zaken wat minder goed op orde heeft dan voorheen. Vooral de sociale en bedrijfskundige studies krijgen meer kritiek dan voorheen.

Twente komt dit jaar gevaarlijk dicht in de buurt van de score van de twee Amsterdamse universiteiten. “Dat bewijst dat de hoofdstad niet het alleenrecht heeft op kritische studenten”, aldus de redactie. De Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit staan al jaren onder in de ranglijst van de Keuzegids. Dat werd nogal eens geweten aan de kritische houding van Amsterdamse studenten.

De jaarlijks verschijnende Keuzegids Universiteiten is bedoeld om scholieren te helpen bij hun studiekeuze. Er staat een overzicht in van de sterke en zwakke punten van opleidingen, gebaseerd op de studentoordelen uit de Nationale Studentenenquête, onderwijsstatistieken en oordelen van onderwijskeurmeester NVAO. Ook het aantal contacturen wordt meegenomen in de weging.

De onderlinge verschillen tussen opleidingen blijken groot. Pedagogische wetenschappen van de Vrije Universiteit bijvoorbeeld staat prima aangeschreven, terwijl de VU-opleiding archeologie helemaal onderin eindigt. In Utrecht is de opleiding Bestuurs- en organisatiewetenschappen top, terwijl Kunstgeschiedenis als laagste van de vijf Nederlandse opleidingen Kunstgeschiedenis scoort.