Voormalig ombudsman Brenninkmeijer hoogleraar in Utrecht

Alex Brenninkmeijer is begin deze maand benoemd tot hoogleraar ‘Institutionele aspecten van de rechtsstaat’. De oud-rechter en oud-hoogleraar was van 2005 tot en met 2013 Nationale Ombudsman en is sinds dit jaar het Nederlands lid van de Europese Rekenkamer.

Brenninkmeijer gaat in Utrecht onderzoek doen naar de instituties van de rechtsstaat en het vertrouwen van de burger in deze instituties. Het gaat om onderzoeksthema's waarin de verschillende disciplines van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie samenkomen.

Daarnaast moet Brenninkmeijer als onderzoeker een bijdrage leveren aan de versterking van het nieuwe Utrechtse onderzoeksthema ‘Instituties’. Brenninkmeijer krijgt als faculteitshoogleraar een nulaanstelling.

Als ombudsman behandelde Brenninkmeijer jaarlijks duizenden klachten van burgers over de overheid. Hij mengde zich in de discussie over Q-koorts, over de gezondheidszorg en over de politie. Ook baarde hij opzien door uitspraken over racistische tendensen binnen de Haagse politiek en het hardvochtige Nederlandse vreemdelingenbeleid.

Voordat hij ombudsman werd, was Brenninkmeijer als hoogleraar verbonden aan de Universiteit van Amsterdam (hoogleraar burgerlijk procesrecht) en de Universiteit Leiden (hoogleraar staats- en bestuursrecht en hoogleraar Conflictoplossing & Mediation.