Vooruitblik op lockdown: wat staat het hoger onderwijs te wachten?

Maar gaat misschien de UB weer dicht, net als dit voorjaar? Foto DUB

Vanavond spreekt premier Rutte vanuit het Torentje het volk toe. Dat kan maar één ding betekenen: een harde lockdown. En de maatregelen lekken al uit.

De scholen gaan dicht tot 19 januari, is een van de plannen, en niet-essentiële winkels moeten ook hun deuren sluiten. De vraag is nog wat ‘niet-essentieel’ precies betekent, maar het voorspelt weinig vrolijks voor de feestdagen.

Want de besmettingen met het coronavirus lopen op, met vanmorgen weer bijna 8.500 nieuwe gevallen. Er liggen meer dan vijfhonderd patiënten op de intensive care. Vanmorgen hield het kabinet crisisberaad.

Routekaart
Voor universiteiten en hogescholen betekent dit hoogstwaarschijnlijk een herhaling van de situatie in maart: het onderwijs gaat opeens weer helemaal online. Iedereen moet immers zoveel mogelijk thuisblijven.

Maar volgt het kabinet zijn eigen routekaart voor coronamaatregelen? Dan mogen de tentamens in principe nog doorgaan. Dat zou een opluchting zijn voor alle instellingen die vlak voor de kerstvakantie een tentamenweek hebben.

Verder mogen universiteiten en hogescholen volgens de routekaart zelfs bij het hoogste risiconiveau op de campus lesgeven aan eerstejaars studenten. Praktijklessen mogen ook doorgaan, net als de begeleiding van ‘kwetsbare studenten’. Alles op anderhalve meter, uiteraard.

Terzijde
Maar het kabinet heeft zijn eigen routekaart al eerder terzijde geschoven en werkt inmiddels aan een nieuwe. Het kan dus zijn dat Rutte vanavond toch strengere maatregelen aankondigt en alles weer helemaal online moet – ook de tentamens.

Dat zal minder ingrijpend zijn dan de eerste keer. In maart hebben docenten bliksemsnel de omslag gemaakt van gewoon onderwijs naar lessen via de webcam. Een groot deel van de lessen is sowieso nog online.

Maar de afgelopen maanden leek het hoger onderwijs wel steeds meer mogelijkheden te krijgen. Universiteiten en hogescholen mochten weer meer lessen op de campus geven en de lestijden werden zelfs verruimd.

Sneltest
Dat ging sommigen niet ver genoeg. De rectoren van de universiteiten wilden meer ruimte voor het onderwijs. Enkele universiteiten zeiden vorige week nog dat ze wilden experimenteren met sneltests en crowdcontrol.

Maar dat kunnen ze voorlopig wel vergeten. Het aantal besmettingen loopt nu te snel op. Wat het kabinet daar precies aan wil doen, zal vanavond blijken.

Tags: coronavirus