Vrees voor meer ongevallen met studenten in de horeca

Studenten met een baantje in een strandtent, café of restaurant moeten beter getraind worden, vindt FNV Horeca. De vakbond waarschuwt voor een groei van het aantal bedrijfsongelukken.

Nu de basisbeurs verdwijnt, zullen studenten vaker een bijbaan in een café of restaurant nemen, verwacht FNV Horeca. Daardoor zullen er ook meer ongelukken gebeuren, want studenten worden niet of nauwelijks op het werk voorbereid.

Volgens de vakbond belanden jaarlijks zo’n vijfduizend horecamedewerkers op de eerste hulp omdat ze zich bijvoorbeeld hebben verbrand of een ongelukje hebben gehad tijdens het snijden. In vergelijking met andere sectoren gebeuren in de horeca veel arbeidsongevallen.

De vakbond wil daarom dat werkgevers meer gaan investeren in opleiding en scholing van hun personeel, ook als dat studenten zijn. Het aantal ongevallen is “onacceptabel”, vindt voorzitter Ben Francooy.

Het horecapersoneel zit al een jaar zonder cao. Eind 2013 liep FNV Horeca weg van de onderhandelingstafel om de werkgevers “alleen de lusten, en niet de lasten” voor hun personeel zouden willen dragen.

Tags: horeca