Vrije Universiteit verrast door ‘geheime bijeenkomst’

Odeh mocht komen spreken bij De Verrekijker, een gekraakte vrijplaats op de campus van de VU. Eerder was de Palestijnse al door verschillende zalen in Amsterdam geweigerd. Ze is in 1969 door Israël tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld voor betrokkenheid bij twee bomaanslagen in Jeruzalem. Daarbij kwamen twee studenten om het leven.

In de jaren 80 kwam ze vrij door een gevangenenruil. De Revolutionaire Eenheid, de linkse studentenclub die haar had uitgenodigd, noemde haar tegenover de Telegraaf een “Palestijnse heldin”. Odeh zou vals beschuldigd zijn.

Media als GeenStijl en het Parool hielden de komst van Odeh nauwlettend in de gaten. De Amsterdamse fracties van het CDA en de VVD waren bang dat er antisemitische uitspraken zouden worden gedaan en vroegen de burgemeester of er in elk geval een oogje in het zeil gehouden kon worden.

De VU is volgens een woordvoerder “hartstikke boos” dat ze niet op de hoogte was gesteld van de komst van Odeh. “We stonden met onze rug tegen de muur en hebben de politie ingeschakeld. We maakten ons zorgen over de veiligheid van studenten en medewerkers. Je weet niet wat voor mensen op zo’n bijeenkomst afkomen.”

De politie besloot de bijeenkomst door te laten gaan na gesprekken met de organisatie. Volgens de VU-woordvoerder waren er zo’n veertig mensen aanwezig.

*Update*

De VU heeft woensdagavond besloten De Verrekijker per direct te sluiten. “Het collectief heeft voor, tijdens en na de bijeenkomst niet zijn verantwoordelijkheid getoond, waardoor het vertrouwen op een veilige en verantwoorde voortzetting van activiteiten is geschaad”, meldt de universiteit op haar website.

Behalve dat de VU vooraf niet was ingelicht, heeft het collectief er volgen een woordvoerder tijdens het evenement ‘een opmerkelijk deurbeleid’ op nagehouden. Zo werd journalist Bart Schut van het Nieuw Israëlitisch Weekblad aan de deur geweigerd omdat “zionistische” pers niet welkom was, schrijft hij op Twitter.

De woordvoerder zegt verder dat de organisatie op geen enkele manier te kennen heeft gegeven dit soort incidenten in de toekomst te willen vermijden. “Ze hebben gespeeld met de veiligheid van onze studenten en medewerkers en waren daar erg nonchalant over. Als we dan geen enkele toezegging krijgen dat ze dit in toekomst niet meer zullen doen, dan is het gewoon klaar.”

De Revolutionaire Eenheid is het niet eens met de sluiting en roept op tot verzet. “De VU beperkt hiermee de academische vrijheid van haar studenten en bezwijkt onder de druk van pro-apartheid activisten. Wij roepen alle studenten op zich te verenigen tegen censuur en voor het behoud van De Verrekijker,” schrijft de organisatie in een statement op Facebook.