VS: studentenvereniging 10 jaar verboden na dode door ontgroening

Logo van de Amerikaanse studentenvereniging Pi Delta Psi

Eerstejaars student Chun Hsien Deng (18) overleed in 2013 bij een ontgroening van Pi Delta Psi, een zogeheten ‘Griekse’ studentenvereniging met vijfentwintig afdelingen aan allerlei universiteiten in de Verenigde Staten. Pas deze week kwam het tot een vonnis.

Net als in Nederland ligt de cultuur binnen studentenverenigingen in de Verenigde Staten onder vuur. Het gaat om ongeveer dezelfde thema’s: ontgroeningen, seksisme, de drinkcultuur en het gesloten karakter van verenigingen.

Ambulance niet meteen gebeld
De zaak van Pi Delta Psi deed veel stof opwaaien. Aspirant-lid Deng raakte bewusteloos toen hij tijdens een kamp in de vrieskou werd mishandeld. Volgens de aanklagers zouden de leden van de studentenvereniging hem hebben opgetild, laten vallen en de student hebben getackeld omdat hij niet deed wat hem gezegd werd (geblinddoekt door een bevroren tuin lopen met een verzwaarde backpack op zijn rug). Toen de student bewusteloos raakte probeerden andere leden hem wel te reanimeren, maar een ambulance belden ze niet meteen. Eerst zouden ze hun sporen hebben gewist en drugs hebben verborgen. In het ziekenhuis werd geconstateerd dat de 18-jarige student ernstig hoofdtrauma had en zijn hele lichaam onder de blauwe plekken zat.

Het Openbaar Ministerie klaagde 37 aanwezigen aan, waarvan enkelen voor doodslag. Maar de vereniging zelf moest ook voor de rechter verschijnen en dat is bijzonder. In zulke zaken blijft de vereniging meestal buiten schot.

Vier leden hebben schuld bekend en zijn deze week wegens doodslag tot celstraffen tussen de tien en 24 maanden veroordeeld. Maar niet alleen de individuele leden, ook de vereniging zelf is schuldig bevonden. Die moet een boete betalen van meer dan 110 duizend dollar.

Vereniging verboden
Daar komt een tweede straf bovenop. Deng studeerde in New York, maar overleed in de bossen van Pennsylvania. In die staat heeft de vereniging Pi Delta Psi twee afdelingen. Ze hadden niets te maken met de ontgroening, maar de lokale rechter oordeelt dat ze hun deuren moeten sluiten: de vereniging is er tien jaar lang verboden.

Overigens is de ellende niet voorbij. Afgelopen jaar zijn in de Verenigde Staten vier studenten overleden bij ontgroeningen. In februari overleed een 19-jarige student nadat hij tijdens de ontgroening dronken van de trap viel. De leden van de studentenvereniging belden pas de volgende ochtend de hulpdiensten. In oktober overleed een 18-jarige student tijdens een ritueel waarbij hij vragen over de studentenvereniging moest beantwoorden. Elke keer als hij een fout antwoord gaf moest hij drinken. Omdat de jongen na het ritueel zwaar beschonken was, controleerden de verenigingsleden gedurende de rest van de nacht hoe het met hem ging. Toen hij op een zeker moment niet meer leek te ademen, werd hij naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij. Hij had op het moment van overlijden een alcoholpromilage dat 25 keer hoger was dan wettelijk toegestaan. In november overleden twee 20-jarige studenten (van andere verenigingen) nadat zij niet-aanspreekbaar werden aangetroffen na verenigingsfeestjes.