VU-demonstranten kapen opening academisch jaar

Boze studenten en docenten hebben de opening van het academisch jaar aan de Vrije Universiteit overgenomen. Na de toespraak van collegevoorzitter Jaap de Winter namen ze het podium over om hun manifest voor te lezen.

Het bestuur van de Vrije Universiteit faalt volgens de demonstranten – een alliantie van Abvakabo FNV, CNV Publieke Zaak, VAWO, Titanic, H.Nu en de Verontruste VU’ers – in zijn meest basale taak: “Het behartigen van de belangen van de academische gemeenschap.”

Het college zou het contact met de werkvloer compleet hebben verloren. Daarnaast is er volgens het pamflet veel geld verspild met mislukte reorganisatieplannen en risicovolle derivaten. “Geld dat veel beter geïnvesteerd had kunnen worden in onderwijs en onderzoek. Ondertussen groeide de instroom, kromp de vaste staf, maar liet het college de eigen beloning ver boven de Balkenende-norm uitgroeien.”

Na het voorlezen van het manifest kwam collegevoorzitter Jaap de Winter het podium op. Even leek het alsof hij geen kans kreeg om te spreken, omdat de demonstranten door hem heen bleven klappen. “Ik heb jullie ook laten spreken. Dit is niet eerlijk. Wij willen laten zien dat wij een bestuur hebben dat luistert. Jullie zorgen neem ik serieus. Waar jullie voor strijden is niet iets waar wij tegen zijn, maar we moeten het doen in een omgeving die ons is aangereikt.”

Na een extra aansporing om het podium te verlaten om plaats te maken voor de gastspreker –  “Kom jongens, we gaan nog met elkaar in gesprek. Die uitnodiging doe ik.” – verlieten de demonstranten de zaal.

“Jammer”, begon gastspreker Hans de Boer, voorzitter van ondernemersorganisatie VNO-NCW, vervolgens zijn speech. “Ik denk dat hier wel een toekomstig voorzitter tussen had kunnen zitten. Betrokken, met hart voor de zaak. Ik had nog best iets tegen ze willen zeggen.”

Voor de plechtigheid hadden de demonstranten de ingang van de Aula geblokkeerd. De toespraken begonnen daardoor enkele minuten later.