VU-studenten bezetten opnieuw de universiteit

Een groepje boze studenten van de faculteit Aard- en Levenswetenschappen heeft zichzelf opgesloten in de kerkzaal van de Vrije Universiteit. Ze protesteren opnieuw tegen bezuinigingen. Een lawaaidemonstratie voor de hoofdingang zet hun eisen kracht bij.

De studenten van actiegroep Titanic hebben de ingang van de kerkzaal op de 15de verdieping van de VU gebarricadeerd en de klink van de deur verwijderd, meldt universiteitskrant Ad Valvas. ‘Koekjesfabriek’ staat er op een groot spandoek aan de gevel, en in de hal worden ‘diploma’s’ uitgedeeld.

De actievoerders zijn nog steeds boos over het reorganisatieplan van de faculteit, die flink moet bezuinigen. Er verdwijnen de komende tijd 40 banen en de studenten zijn bang dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs. Ze eisen onder meer dat er niets verandert aan de opleidingen van alle huidige studenten. Ook willen ze dat het hele reorganisatieplan opnieuw wordt opgesteld, dit keer in overleg met studenten en medewerkers.

Begin februari werd een van de VU-gebouwen ook al een tijdje bezet. Die actie duurde een paar uur. Ditmaal lijken de studenten andere plannen te hebben: de slaapzakken liggen klaar en er zou zelfs gedacht zijn aan nood-sanitair.