Wageningen bedenkt zich: God bedanken mag toch

Promovendi van Wageningen University mogen bij nader inzien God toch danken in hun proefschrift, meldt dagblad Trouw.

Eind februari moest promovendus Jerke de Vries zijn dankwoord uit zijn proefschrift halen omdat hij waarin God dankte, en dat mocht niet. Ook het citaat van kerkvader Augustinus waarmee hij zijn proefschrift wilde openen, was taboe. In proefschriften van Wageningen Universiteit mochten geen religieuze of politieke uitingen staan.

“Ik vind dat vergaand”, reageert SGP-fractievoorzitter Kees van der Staaij toen. “Het is een aantasting van de vrijheid om voor je geloof uit te komen.” Van der Staaij was niet de enige met kritiek. Ook de Wageningse medezeggenschap, studenten en academici liepen te hoop tegen de regel. Een online petitie werd meer dan 1000 keer ondertekend.

Wageningen is bij nader inzien te streng geweest, zegt een woordvoerder nu. De universiteit wil “tegemoet komen aan een onderkende behoefte” en past de regel aan. Hoe die er precies uit gaat zien wordt in de loop van de dag duidelijk.

Voor De Vries maakt het weinig uit: hij zit met honderden proefschriften waar de pagina’s met het dankwoord uit zijn gescheurd.