Wageningse student wint prijs voor studie naar wolken

Met zijn onderzoek naar wolken heeft Martin Sikma gisteravond de Student Research Award gewonnen. Hij onderzocht hoe vocht en chemicaliën in wolken getransporteerd worden. UU-studenten grepen naast de prijzen.

De student van Wageningen Universiteit was één van de 95 inzenders voor de Student Research Award, de jaarlijkse prijs voor het beste bacheloronderzoek. De prijs is voor de vijfde keer uitgereikt. Sikma wint 1500 euro.

De Wageningse student Martin Sikma wint de Student Research Award 2014, meldt @SRC_nl. http://t.co/llcCFa9aV6

— Wageningen UR (@WageningenUR) 26 november 2014

Femke van der Wilt kreeg een eervolle vermelding. De student van de Vrije Universiteit deed onderzoek naar het verschil in communicatie tussen jongens en meisjes in de voorschoolse leeftijd en de acceptatie door hun leeftijdsgenoten. Zij kreeg hiervoor 1000 euro.

Uit de 95 inzenders zijn er 67 gekozen die hun onderzoek mochten presenteren tijdens de onderzoeksconferentie die bij de prijs hoort. Daar konden zij hun onderzoek op posters presenteren voor de aanwezigen. Er was een publieksprijs voor de beste wetenschappelijke poster en die ging naar Jessica Aernoudt, Nick Smits en Yentle Pauwel van de Universiteit van Gent voor hun onderzoek naar schoon zwembadwater.

Studenten van de Universiteit Utrecht vielen dit jaar buiten de prijzen, ondanks het hoge aantal studenten (twaalf) dat een presentatie mocht houden op de conferentie. Vorig jaar won UU-studente Christine Verbeke met haar paper over zonne-energie de landelijke scriptieprijs.

Eerder deze week interviewde DUB informatiekundige Tim in ’t Veld, die ook mocht presenteren op de conferentie. Hij ontwierp een bril die registreert wie hij ontmoet.

Minister Bussemaker was bij de uitreiking van de prijzen aanwezig en hield in het Engels een toespraak over nieuwsgierigheid. “The really good scientists are often those who do not obediently jump through all the hoops”, stelde ze. “If you want to make a real difference, don’t go for quantity by being just another name on the list of co-authors. If you want to make a real difference, if you really want to make the world a better place, then apply yourself to research that can only be conducted thanks to your special expertise and experience.”