Website overheid wil studiekiezers helpen

Van open dagen tot loting, van studiekeuze tot geldzaken: een nieuwe website van de overheid maakt studiekiezers wegwijs in het hoger onderwijs. Ook vandaag lanceert Nuffic een online kompas voor buitenlandse studenten.

Op www.startstuderen.nl staat van alles waar je aan moet denken als je gaat studeren. “Doordat startstuderen.nl alle informatie bijeen brengt, kunnen aankomend studenten zich beter informeren”, stelt minister Bussemaker van Onderwijs. “Dit moet leiden tot een betere studiekeuze en dat leidt tot hoger studiesucces.”

Het ministerie heeft de site gemaakt in samenwerking met decanenverenigingen en DUO, maar ook met scholieren- en studentenvertegenwoordigers van LAKS, JOB, ISO, LSVb en LKvV. Scholieren- en studentenbonden vormen bovendien een ‘redactieraad’.

Toevallig lanceert internationaliseringsorganisatie Nuffic vandaag op zijn jaarcongres ook een online ‘kompas’ voor buitenlanders die hier willen studeren. Het is de webapplicatie Pathfinder.

Jaarlijks studeren er zo’n tachtigduizend buitenlandse studenten in Nederland. Zij moeten de weg vinden in het woud van visa, verzekeringen, verblijfsvergunningen en studiefinanciering. De buitenlandse studenten konden terecht bij instanties als de IND, DUO, de belastingdienst en het UWV, maar Nuffic vond dat het handiger kon. Onderwijsinstellingen en studentenorganisaties kunnen Pathfinder op hun eigen website kunnen plaatsen.

Tags: nuffic