Weer als team sporten bij Olympos: ‘Het voelt een beetje illegaal’

Het was even wennen om de coronaregels los te laten, foto's DUB

Waar het de afgelopen maanden akelig stil was, was er donderdag 4 maart weer volop reuring op de velden van sportcentrum Olympos in het Utrecht Science Park. Corona leek er ver te zoeken nu teams zich niet aan de regels hoefden te houden van voor de versoepeling. Voor woensdag mocht er in maximaal groepjes van vier getraind worden met tenminste anderhalve meter afstand. Dat komt weinig sporten ten goede. De studentensportverenigingen hoeven nu alleen maar rekening te houden met het feit dat iedereen op het veld onder de 27 is. En dat gaf hier en daar wel teleurgestelde gezichten.

Esra Schouwenberg, voorzitter van studentenvoetbalvereniging USVV Odysseus’91, vertelt dat het maar een kleine groep is die thuis moet blijven. Van de 450 leden zijn er ongeveer twintig niet welkom op de groepstraining. Maar Esra vertelt ook dat ze bezig zijn om die leden toch te betrekken: “Ze kunnen bijvoorbeeld helpen bij het opstellen van de oefeningen of op een ander veld alsnog volgens de regels trainen.” Voor inspiratie zouden ze kunnen kijken bij hun overburen rugbyvereniging USRS. Daar spelen de drie leden van boven de 26 gescheiden van de rest van de groep. Dat is jammer maar niet onoverkomelijk: “Aan de conditie kan ook veel gewerkt worden”, aldus voorzitter Rick Roodenburg.

Eén van de leukste avonden in tijden

Vooralsnog overheerst de euforie van het weer mogen sporten. Eén van de spelers van Odysseus Dames 3 merkt op: “Dit is al zo lang geleden. Het voelt bijna een beetje illegaal.” Esra zegt dat hij heel veel positieve geluiden heeft gehoord na de eerste dag dat er weer samen werd getraind: “Sommigen noemden het zelfs één van de leukste avonden in tijden.”

Bij het relatief kleine USRS is het weerzien van de spelers op het veld misschien wel het allerbelangrijkste. Want bij zowel de rugbyers als de voetballers lijkt het enthousiasme voor online activiteiten redelijk te zijn uitgedoofd. Aan face-to-face contact was veel behoefte: “Ik vergelijk de mensen nu een beetje met koetjes die voor het eerst in de wei mogen.”, aldus USRS’er Rick.

Het kabinet versoepelde deze maatregelen om studenten en jongeren die het zwaar lijken te hebben in deze lockdown tegemoet te komen. En dat het moeilijk is voor vele jongeren herkennen zowel Esra als Rick van hun verenigingen. “Elke dag hetzelfde leidt wel meer tot gevoelens van ongeluk of een sleur”, zegt Esra. Volgens Rick is even sporten precies wat je dan nodig hebt. “Je merkt gewoon dat mensen er weer uit komen om even lekker te rennen of een balletje te gooien.” Esra onderstreept daarnaast de positieve gezondheidseffecten die sporten zou kunnen hebben: “Het is goed voor je concentratie en je zit daarna gewoon lekkerder in je vel.” Dat je een ander gezondheidsrisico vergroot, een corona-besmetting oplopen, nemen de voorzitters voor lief. De voordelen wegen hier zwaarder dan de nadelen.

Als het sportcafé open zou gaan...

Dat even sporten je goed kan doen, lijkt te worden bevestigd op de trainingen zelf. De energie barstte van de velden en het eerste ongemak was halverwege de training als sneeuw voor de zon verdwenen. Daarbij moet wel gezegd worden dat de fitheid van sommige sporters nog wat tegenviel. Tijdens de waterpauzes werd er her en der verzucht dat het soms wel héél erg happen naar adem was. Bij Rafael, voetballer bij Odysseus, was dat niet het geval. Zijn conditie viel hem alles mee en bovendien wilde hij het ervan nemen: “Bij een van de volgende persconferenties kunnen de maatregelen weer strenger worden. Dan wil ik nu niet zeuren dat ik het niet kan bijbenen.”

Maar is deze enkele sportsessie genoeg om de toegenomen mentale problematiek terug te kunnen draaien? Volgens Lyle Muns, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, niet. “Dit is niet genoeg als je bedenkt wat er op het vlak van mentale welzijn nodig is. De onderwijsinstellingen moeten weer open.” Ook Esra vindt dat er nog meer nodig is, maar hij zoekt het in een andere hoek. “Als de terrassen en het sportcafé open zouden gaan, zou dat ook veel schelen.” Dat kan Rick beamen. “Dat is soms toch wel de reden dat je komt, even dat biertje achteraf en gezellig bijpraten.”

Maar, en daar zijn alle drie de heren het over eens, dit is een stap in de goede richting. De versoepeling kan dus op algemene goedkeuring rekenen van de sporters en bestuurders. Maar er wordt wel met enig argwaan naar gekeken. Want: maakt dit nou genoeg verschil? En: is dit niet wéér een tijdelijke maatregel? De sporters proberen optimistisch te blijven. “Ik lig nu met een iets voldaner gevoel ‘s avonds op de bank, aldus Rafael.