Weer financiële tegenslag voor sportcentrum Olympos

Op de moeizame weg naar een financieel gezonde exploitatie stuit sportcentrum Olympos op een nieuw obstakel. De Hogeschool Utrecht wil een ton bezuinigen op de subsidie voor sportende studenten.

De HU maakte deze maand bekend de subsidie voor de bijna 1500 hogeschoolstudenten die sporten bij Olympos terug te brengen van drie naar twee ton. De hogeschool wil dit voorjaar, na afloop van het huidige contract, andere afspraken maken met Olympos.

Olymposdirecteur Cees Verhoef is ongelukkig met het besluit van de hogeschool. Hij probeert sinds zijn aantreden vorig jaar het aantal sportende studenten te verhogen van bijna 8500 op dit moment naar zo’n 12.500 tot 15.000. Die aantallen zouden ook nodig zijn om het sportcentrum financieel gezond te maken. Op dit moment lijdt het sportcentrum, ondanks een recente verhoging van de subsidie van de universiteit van 1 naar 1,3 miljoen, nog steeds verlies.

Verhoef introduceerde dit academisch jaar een nieuwe sportkaart voor studenten. Studenten kunnen nu voor een vast bedrag deelnemen aan een groter aanbod aan cursussen en activiteiten. Die kaart lijkt aan te slaan. “Dan is zo’n mededeling van de hogeschool natuurlijk erg teleurstellend. Als we niets anders verzinnen, zullen HU-studenten meer moeten gaan betalen. Maar één product aanbieden voor twee prijzen; dat doe je liever niet. Bovendien lopen we dan het risico dat studenten weglopen.”

De sportdirecteur is nog steeds in gesprek met de hogeschool in de hoop de financiële consequenties te kunnen afzwakken. “Maar als het straks echt om een ton minder inkomsten gaat, dan lukt het ons op korte termijn niet om quitte te draaien. Er valt echt niet veel meer te knijpen.”

Ook voor de Sportraad, die de belangen van sportende studenten behartigt, komt de beslissing van de hogeschool hoogst ongelegen. Voorzitter Niki Wijnen vreest voor scheve ogen als binnen verenigingen een deel van de studenten een hoger tarief moet gaan betalen. Hogeschoolstudenten zouden vaker kunnen gaan kiezen voor een burgervereniging. De Sportraad heeft een gesprek met de HU-directie aangevraagd.

Wijnen: “Deze klap komt vooral hard aan, omdat we samen met Olympos zoveel doen om de studentensport beter op de kaart te krijgen. Eerder dit jaar schafte de gemeente de subsidie voor studentensportverenigingen al af. Je vraagt je af: welke tegenslag krijgen we volgend jaar te verwerken.”

Leon van de Zande, UU-directeur Onderwijs & Onderzoek en lid van het stichtingsbestuur van het sportcentrum, noemt de maatregel van de HU in een mailreactie “spijtig”. “Zeker omdat Olympos goed op weg was om het structureel financieel tekort weg te werken.”

Volgens Van de Zande moet Olympos nu eerst zelf op zoek naar oplossingen. “De bijdrage vanuit de UU blijft vooralsnog onveranderd.”

Opvallend is dat de hogeschool er vier jaar geleden nog expliciet voor koos om de studentensport te subsidiëren in plaats van de studentencultuur. De bijdrage aan het culturele studentencentrum Parnassos kwam toen te vervallen.

Een woordvoerder van de HU laat weten dat de instelling de studentensport blijft steunen, onder meer in de vorm van beurzen voor topsporters en bestuurders van sportverenigingen. De hogeschool kiest er nu echter voor meer middelen vrij te maken voor de verbetering van het onderwijs. "Gezien het feit dat relatief weinig hogeschoolstudenten gebruik maken van Olympos, is ervoor gekozen onze subsidie terug te schroeven."

Om de consequenties voor Olympos te verlichten, is er inmiddels een eenmalige tegemoetkoming van 50.000 euro overgemaakt aan het sportcentrum, aldus de woordvoerder.

Olympos-directeur Cees Verhoef waarschuwt de hogeschool voor kortzichtigheid: “Je kunt nu besparen op studentensport, maar dat betaal je later misschien wel terug als blijkt dat studenten langer over hun studie doen. Sportende studenten zijn beter in staat om structuur en regelmaat in hun leven aan te brengen en beschikken over meer sociale contacten. Dat vertaalt zich vaak in betere studieresultaten.”