Weinig stormschade in De Uithof

Een zonnescherm dat van het Freudenthalgebouw waaide en een zonnescherm van de Uithofbieb dat niet wilde sluiten. Daarmee zijn de gevolgen in De Uithof van de zware storm op de laatste maartdag wel genoemd. Maar echt prettig toeven was het niet op het universiteitsterrein.

“Dit lijkt gelukkig zonder al te grote problemen aan ons voorbij te zijn gegaan”, zegt Leo van Kuijk van de universitaire beveiligingsdienst.

Zijn mensen hoefden alleen in actie te komen toen een niet-sluitende zonwering voor gevaar zorgde bij de UB Uithof. De panelen moeten bij sterke wind automatisch sluiten, maar bij een ervan werkte het veiligheidssysteem niet. De doorgang over het Coimbrapad naar de Cambridgelaan werd daarom afgezet.

Verder viel er een zonwering van het Freudenthalgebouw in de Noordwest-hoek van De Uithof. Dit leidde niet tot gevaar voor passanten. Onderzocht wordt nog in hoeverre scheefstaande bomen een gevaar vormen voor fietsers en voetgangers.

Geen ongelukken dus, gelukkig. Maar dat betekent niet dat studenten en docenten die zich op straat waagden geen ongemakken ondervonden van de hard wind. Fietsen vielen om en takken vlogen in het rond.

Het waait altijd best wel op de uithof dus nu het stormt is het helemaal een drama.

— Irene (@kattenpootjes) 31 maart 2015

(Afzetting bij de UB Uithof, foto: Hans van Leeuwen)

Tags: storm | ub uithof